سیلی دیوان کیفری بین المللی به ترامپ

سیلی دیوان کیفری بین المللی به ترامپ
چهارشنبه 4 تير 1399 - 14:23

به نظر می رسد قلدری آمریکا برای جهان که در دوران دونالد ترامپ به اوج خود رسیده است، باعث نگرانی کشورها حتی متحدان سنتی آمریکا شده است که این نگرانی، خود را در مظهر حمایت بیش از نیمی از اعضای دیوان کیفری بین المللی از این دادگاه در برابر تهدیدهای آمریکا نشان داد.

العالم - آمریکا

آمریکا تهدید کرده است که کارمندان دیوان کیفری را تحریم خواهد کرد تا نتوانند درباره جنایاتی که ارتش آمریکا در افغانستان مرتکب شده است، تحقیق کنند.

حمایت اکثر اعضای دیوان کیفری بین المللی از بیانیه مشترک کاستاریکا و سوئیس در حمایت از این دادگاهِ مسئول رسیدگی به جنایات جنگی در جهان، یک واکنش دیپلماتیک قدرتمند در برابر تن ندادن آمریکا به قانون بین الملل محسوب می شود واکنشی که دولت ترامپ انتظار آن را نداشت دولتی که دیوانه وار از ابزار "فشار اقتصادی" حتی علیه سازمان های بین المللی نیز استفاده می کند.

این بیانیه که به تأیید اعضای دیوان کیفری رسید، شامل حمایت همیشگی از دادگاه به عنوان یک نهاد قضایی مستقل و سالم و بخش جداناپذیر سیستم قضایی بین المللی و نهادی مرکزی در مبارزه با قانون گریزی است.

این بیانیه بیانگر صف بندی اعضای دیوان کیفری از قاره های مختلف جهان در برابر تکبر و گردن کشی آمریکا است کشوری که وزیر خارجه اش دیوان کیفری را «دادگاهی بی سر و سامان و تهدیدکنندۀ ملت آمریکا» نامیده است.

ترامپ برای جلوگیری از آغاز تحقیقات دیوان کیفری بین المللی درباره جنایات آمریکا در افغانستان و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین دو هفته پیش دستوری اجرایی را امضاء کرد که این دستور شامل بلوکه کردن دارایی های کارکنان دیوان کیفری و اعمال محدودیت های سفری برای آنها می شود.

"ریچارد دیکر" رئیس برنامه عدالت بین الملل در سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: بیانیه مشترک دیوان کیفری این پیام مهم را در بر دارد به این معنی که کشورهای عضو دادگاه از این نهاد حمایت می کنند و از وظیفۀ اجرای عدالت عقب نشینی نخواهند کرد و کشورهای عضو این دادگاه بین المللی از جمله متحدان اصلی آمریکا با یکدیگر همصدا شده اند.

سیلی که ترامپ از دیوان کیفری خورد، آخرین سیلی نخواهد بود و شاید سیلی های دیگری نیز در راه باشد خصوصاً در این اوضاع کرونایی که واشنگتن از پرداخت سهمیه مالی خود به سازمان بهداشت جهانی خودداری می کند تا مسئولیت ناکامی خود در مدیریت بحران کرونا را به گردن این سازمان بین المللی بیندازد. آمریکا همچنین از کمک مالی به آنروا (آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی سازمان ملل) نیز خودداری کرده است تا به فلسطینی ها فشار اقتصادی بیاورد و ملت هایی را که میزبان آوارگان هستند و با سیاست های آمریکا همراهی نمی کنند، در مضیقه بگذارد.

پربیننده ترین خبرها