نگرانی‌های فزاینده مقامات آمریکا از مکالمه‌های تلفنی دونالد ترامپ

نگرانی‌های فزاینده مقامات آمریکا از مکالمه‌های تلفنی دونالد ترامپ
سه شنبه 10 تير 1399 - 11:39

ناآمادگی ترامپ در مکالمه‌های تلفنی با رهبران کشورهای مختلف، مقامات آمریکایی را درباره به خطر افتادن امنیت ملی این کشور نگران کرده است.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از سی‌ان‌ان، به گفته مقامات اطلاعاتی و کاخ سفید آمریکا که به این موضوع اشراف کاملی دارند، دونالد ترامپ در صدها مکالمه تلفنی محرمانه خود با رهبران کشورهای مختلف به اندازه‌ای برای مطرح کردن مباحث جدی ناآماده بود، تا حدی در مباحث کلامی از رهبران قدرتمندی نظیر ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان مغلوب می‌شد و به اندازه‌ای از لحنی نامناسب درباره رهبران متحدان اصلی آمریکا استفاده می‌کرد که این مکالمات تعدادی از مقامات ارشد آمریکا (نظیر وزرای اسبق امور خارجه و دفاع وی، دو مشاور امنیت ملی و باسابقه‌ترین رئیس کارکنان کاخ سفید) را قانع کرد که خودِ رئیس‌جمهور برای امنیت ملی آمریکا یک تهدید محسوب می‌شود.

به گفته دو منبع، این مکالمات تلفنی باعث شد که نمایندگان ارشد ترامپ از جمله اچ. آر. مکمستر و "جان بولتون" مشاوران امنیت ملی آمریکا، 'جیمز متیس' وزیر دفاع اسبق آمریکا، 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، و 'جان کلی' رئیس کارکنان کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی به این نتیجه برسند که رئیس‌جمهور آمریکا در تعاملاتش با رهبران خارجی اغلب «متوهم» بود. به گفته این منابع، نشانه‌های اندکی وجود داشت که با گذشت زمان، رئیس‌جمهور آمریکا در مکالماتش با بیشتر سران کشورها ماهرتر و توانمندتر می‌شود. او در عوض اعتقاد داشت که می‌تواند تقریباً هر رهبر خارجی را برای تسلیم شدن در برابر اراده‌اش یا مجذوب خود کند، به اجبار قانع کند، و یا حرفش را به زور به پیش ببرد، و همچنین در صحبت با آن‌ها بیشتر به دنبال اهداف خودش بود تا مطابق با برداشت بیشتر مشاورانش، منافع ملی آمریکا.

به گفته این منابع، به وضوح بیشترین مکالمات تلفنی ترامپ و یک رهبر خارجی، با "رجب طیب اردوغان"رئیس‌جمهور ترکیه انجام می‌شد؛ فردی که گاهی دست‌کم دو بار در هفته با کاخ سفید تماس می‌گرفت و بنا به دستور ترامپ، مستقیماً به خودِ او وصل می‌شد. در این اثنا، رئیس‌جمهور به طور منظم به رهبران متحدان اصلی آمریکا (به خصوص زنان) اهانت می‌کرد و آن‌ها را خفیف می‌شمرد. برای مثال، ترامپ به 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس می‌گفت او ضعیف است و شجاعت ندارد. ترامپ همچنین به 'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان می‌گفت او «احمق» است.

به گفته این منابع، ترامپ به طور مداوم و به شکلی مغرورانه در صحبت با همتایانش از جمله "محمد بن سلمان" ولی‌عهد دیکتاتور عربستان سعودی و رهبر کره‌شمالی درباره ثروت، نبوغ، موفقیت‌های بزرگ خود در مقام رئیس‌جمهور و حماقت رؤسای جمهور اسبق آمریکا صحبت می‌کرد.

برای مثال، ترامپ در گفت‌وگوهایش با پوتین و اردوغان، مسرورانه از کوچک شمردن جورج دابلیو بوش و باراک اوباما رؤسای جمهور اسبق آمریکا لذت می‌برد و خاطرنشان می‌کرد که تعامل مستقیم با او (ترامپ) در قیاس با دولت‌های پیشین آمریکا ثمربخش‌تر خواهد بود. به گفته این منابع، ترامپ اغلب در صحبت‌هایش با رهبران ترکیه و روسیه از این جمله مشهور خود برای زیر سؤال بردن بوش و اوباما استفاده می‌کرد: «آن‌ها بی‌اس را نمی‌شناختند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها