خیز تحریر الشام برای اشغال کامل ادلب با چراغ سبز ترکیه

خیز تحریر الشام برای اشغال کامل ادلب با چراغ سبز ترکیه
جمعه 13 تير 1399 - 11:46

گروه تروریستی "تحریر الشام" (النصره سابق)، پس از بازداشت "ابو مالک التلی" – عضو جداشده النصره و سرکرده جماعت "فاثبتوا" – کاملا روشن بود که در گام بعدی جماعت "فاثبتوا" را در ادلب، منحل کرده و سپس به سراغ گروه تروریستی "حراس الدین" در جسر الشغور خواهد رفت؛ این اتفاق در عمل رخ داد.

العالم - کشکول

این طور که پیداست، گروه تروریستی "تحریر الشام" با چراغ سبز ترکیه و پس از تأیید این کشور، با نفوذ به درون جماعت "فاثبتوا" ضربه کاری را از درون به این گروه وارد کرده است از سوی دیگر گروه "حراس الدین" – که سرکرده های آن توسط تحریر الشام بازداشت و خسارات سنگینی را متحمل شده است – از خیز تحریر الشام برای اشغال کامل ادلب خبر داده است. در بیانیه تشکیلات موسوم به "اداره مناطق آزادشده" در ادلب، وابسته به تحریر الشام، آمده است: "هیچ گروه مسلحی در ادلب حق دخالت در امور عمومی و دولتی را ندارد." بر این اساس "جولانی"، سرکرده گروه تروریستی تحریر الشام ضمن بسط سیطره خود بر ادلب، اعلام کرده است که جماعت "فاثبتوا" را مایه عبرت همه گروه هایی کرده است که خیال رقابت با این گروه تروریستی در ادلب را داشته باشند.

نکته ای که ثابت می کند تمام این تحرکات با چراغ سبز ترکیه صورت گرفته است این است که این کشور به همه گروه های مسلح در ادلب اعلام کرده است که ظرف 40 روز باید همه عناصر مسلح خود را به اردوگاه های آموزشی اختصاص یافته معرفی کرده و همه گروه های متفرقه با اسامی و عناوینی چون "فیلق الشام"، "صقور الشام"، "ارتش آزاد ادلب" و "جیش النصر" و غیره هم باید بساط خود را جمع کنند؛ همزمان "تحریر الشام" نیز با انتشار بیانیه گروه های مسلح را به اتحاد تحت عنوان تشکیلات "الفتح المبین" فراخوانده است؛ این تشکیلات گروه های "تحریر الشام"، "الجبهه الوطنیه للتحریر" (جبهه آزادیبخش ملی) وابسته به ترکیه و "جیش العزه" در بر می گیرد.

به گفته شورای هماهنگی گروه های مسلح، همه گروه ها زیر پرچم تشکیلات واحدی موسوم به "الجبهه الوطنیه" جمع خواهند شد. بر اساس تقسیم بندی جدید، گروه تحریر الشام، قوی ترین تشکیلات تروریستی در داخل ادلب خواهد بود؛ به این ترتیب ترکیه، نیروی نظامی سازمان یافته ای را در جهت تأمین منافع خود در این منطقه تشکیل می دهد و تحریر الشام (النصره سابق) با هماهنگی و چراغ سبز ترکیه، حاکم عملی ادلب خواهد شد.

به نظر می رسد که ترکیه با دور زدن توافق های آستانه و سوچی و غیره رفته رفته اوضاع ادلب را طوری ساماندهی می کند که در صورت هر گونه رویارویی احتمالی بر سر موضوع سوریه، برگ برنده بیشتری داشته باشد. این کشور همچنین ناچار است که گروه تحریر الشام را همچنان تحت کنترل خود نگه دارد و ابزارهای نفوذ خود را در داخل و خارج ادلب به هر قیمتی حفظ کند.

پربیننده ترین خبرها