درخواست نشست فوق‌العاده پارلمان عراق در واکنش به تجاوزهای آمریکا و ترکیه

درخواست نشست فوق‌العاده پارلمان عراق در واکنش به تجاوزهای آمریکا و ترکیه
دوشنبه 16 تير 1399 - 14:15

یک نماینده دیگر عراق، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان کشورش در سایه سکوت دولت مرکزی در قبال تداوم نقض‌های حاکمیتی آشکار از سوی آنکارا و واشنگتن در خاک عراق شد.

العالم - عراق

«منصور البعیجی» نماینده پارلمان عراق، سکوت دولت عراق در قبال «اشغال اراضی این کشور از سوی ترکیه» و نقض حریم هوایی عراق از سوی آمریکایی‌ها را خجالت‌آور دانست و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای بررسی این نقض‌های صورت گرفته شد.

پیش از او «جمال فاخر» نماینده عضو ائتلاف «سائرون» از پارلمان عراق خواست تا نشستی فوق‌العاده برای بررسی تجاوزهای ترکیه برگزار کند و به دولت اختیار تام دهد تا از تمامی برگه‌های فشار خود علیه آنکارا استفاده کند و به تجاوزهای مکرر آن به زمین و آسمان عراق پایان دهد.

در سایه تداوم دولت مرکزی عراق، البعیجی نیز امروز، طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، گفت: ترکیه به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان، اقدام به عملیات نظامی در داخل اراضی عراق کرد و این امر در واقع اشغال اراضی عراق به شمار می‌آید اما ما هیچ واکنش درخوری را از سوی طرف عراق ندیدیم. پس سوگندی که شما برای حمایت از کشور در قبال هرگونه تجاوز خارجی یا داخلی خورده‌اید، کجاست؟

البعیجی از ریاست پارلمان عراق خواست تا برای بررسی نقض‌های صورت گرفته علیه حاکمیت عراق از سوی ترکیه و آمریکا نشستی فوق‌العاده برگزار کند و به این نقض‌ها پایان دهد. زیرا این امر بیش از این نباید به تاخیر افتد و یادداشت‌های اعتراضی دولت در قبال این مسأله دیگر کافی نیست و باید طرف عراقی، اقدام بازدارنده‌ای برای این پیشروی نیروهای ترکیه در داخل خاک ما ـ به هر دلیلی که صورت می‌گیرد ـ انجام دهد.

وی توضیح داد: آیا طرف ترکی می‌پذیرد که نیروهای عراقی برای مقابله با تروریست‌ها در مرزها، در داخل ترکیه عملیات نظامی انجام دهند؟ قطعا آنها نخواهند پذیرفت.

این نماینده عراقی خواستار استفاده از تمامی ابزارهای لازم برای اخراج نیروهای ترکیه از خاک عراق و جلوگیری مانورها و آموزش‌های نظامی نیروهای آمریکایی بدون موافقت دولت فدرال در داخل این کشور شد.

رسانه‌های عراق عصر شنبه هفته جاری از اقدام سفارت آمریکا در بغداد در راه اندازی و آزمایش سامانه دفاع هوایی در منطقه سبز بغداد که منطقه‌ای دیپلماتیک است، خبر دادند. این اقدام آمریکایی‌ها اعتراض طیف‌‌ها و گروه‌های عراقی را در پی داشت و هشتگ «#قاعدة_مو_سفارة» (سفارت نیست پایگاه نظامی است) راه انداختند.

از سوی دیگر، ترکیه نیز، از ۱۴ ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق، با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

به اعتقاد کارشناسان، بغداد برای متوقف کردن حملات ترکیه در شمال عراق از برگه‌های فشار متعددی برخوردار است که قطع روابط اقتصادی یا دست‌کم محدود کردن آن، اخراج شرکت‌های ترکی فعال در عراق، بستن سفارت عراق در ترکیه، اخراج سفیر ترکیه در بغداد و ارائه دادخواست رسمی به شورای امنیت به منظور برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره این مسأله از جمله آنهاست.

فارس

پربیننده ترین خبرها