آسوشیتد پرس| خشم و نارضایتی در فلسطین اشغالی در پی سوءمدیریت نتانیاهو

آسوشیتد پرس| خشم و نارضایتی در فلسطین اشغالی در پی سوءمدیریت نتانیاهو
جمعه 20 تير 1399 - 14:23

به نوشته خبرگزاری آمریکایی، صحنه صف کشیدن مردم گرسنه در مقابل خیریه‌ها و تقریباً اعتراضات هر روزه در فلسطین اشغالی علیه نتانیاهو، نشان‌دهنده خشم و شرایط اسف‌بار اسرائیلی‌ها در پی خیزش دوباره کرونا و شرایط دشوار اقتصادی است.

العالم - فلسطین اشغالی

با افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به کرونا در فلسطین اشغالی که ضربات شدیدی به اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد می‌کند، یکی از نزدیکان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً مامور شد تا با شرکت در یک برنامه تلویزیونی مردم نگران و عصبانی را آرام کند؛ اما او در عوض درد اقتصادی ناشی از این همه‌گیری را «چرند» توصیف کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، اظهارات تند و تیز «زاچی هانگبی»، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای نتانیاهو، با عبارت‌های «ناکارآمد و بدون حس همدردی» که منتقدان در توصیف کابینه این رژیم استفاده می‌کنند، منطبق است. این مسائل باعث شده اعتراضات ضد نتانیاهو مانند ویروس کرونا در سراسر فلسطین اشغالی شیوع پیدا کند.

نمونه‌ای از خشم مردم، فریاد اعتراض یکی از صهیونیست‌ها بود که به دلیل شیوع کرونا شغل خود را از دست داده است. وی در یک برنامه زنده تلویزیونی، با خشم نتانیاهو را مورد انتقاد شدید قرار داد و همچنین هشدار داد اگر به زودی کمک‌رسانی نشود، همه چیز خواهد سوخت.

با توجه به شرایط ایجاد شده در فلسطین اشغالی، میزان رضایت از نتانیاهو در حال سقوط است و کارشناسان هشدار داده‌اند این رژیم در حال از دست دادن کنترل امور است. این رژیم از اولین‌ها در بازگشایی اقتصادی در جهان بود و نتانیاهو مدعی بود که کشورهای دیگر باید عملکرد آن را به عنوان مدل در مقابله با کرونا در نظر بگیرند. حالا بعد از بازگشایی در ماه می، خیزش کرونا در فلسطین اشغالی باعث شده این رژیم ناچار شود بار دیگر محدودیت‌ها را اعمال کند. منتقدان پاسخ رژیم صهیونیستی را دیرهنگام توصیف کرده‌اند.

«یائیر لاپید» رئیس حزب «یش‌عتید» و رهبر احزاب اپوزیسیون در کنست می‌گوید مدیریت بحران کرونا در فلسطین اشغالی یک «شکست ملی تحقیرآمیز خطرناک و بی‌سابقه» است. وی افزود: مردم عصبانی هستند و حق هم دارند.

بنابر این گزارش کابینه نتانیاهو با دنبال کردن طرح‌های بلندپروازانه اشغال بخشهایی از کرانه باختری با وجود انتقادهای بین‌المللی، از واکنش مناسب به بحران کرونا منحرف شد. اکنون این بحران به جایی رسیده که موارد ابتلای روزانه از هزار مورد فراتر رفته که در مقایسه با آمار روزهای نخست شیوع رکورد محسوب می‌شود.

«ران بالایزر» استاد بهداشت عمومی و عضو تیم ملی مدیریت همه‌گیری معتقد است این رژیم خیلی زود به بازگشایی و بعد از آن هم خیلی دیر برای جلوگیری از شیوع اقدام کرد.

طبق آمار در خیزش اول همه‌گیری، بیکاری در فلسطین اشغالی حدود ۲۵ درصد بود که هنوز تاثیر آن باقی است و خیزش دوم می‌تواند ضربه کاری بر اقتصاد این رژیم باشد. بنابر نتایج نظرسنجی تحقیق و مشاوره «میدگام»، تنها ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان از عملکرد نتانیاهو رضایت دارند، در حالی که این رقم در ماه می پیش از خیزش دوباره، ۷۴ درصد بود.

به گزارش آسوشیتد پرس، صحنه صف کشیدن مردم گرسنه در مقابل خیریه‌ها و تقریباً اعتراضات هر روزه افرادی که بیکار شده‌اند، به اعتبار نتانیاهو ضربه می‌زند. گاف وزیر کابینه وی در تلویزیون هم مانند هیزمی بود بر آتش خشم مردم. وقتی به او در مصاحبه تلویزیونی گفته شد که مردم برای بردن نان بر سر سفره‌های خود مشکل دارند، وی در واکنش گفت: این که مردم چیزی برای خوردن ندارند مزخرف است.

بنابر این گزارش، گرچه او بعداً به خاطر این حرفش عذرخواهی کرد و نتانیاهو هم وارد این بحث نشد اما این واکنش ضربه خودش را وارد کرد. معترضان از این رژیم خواسته‌اند بسته کمکی که وعده آن را داده بود، تحویل دهد و به این رژیم به دلیل انفعال در مقابل رنج خود تاخته‌اند.

یکی از معترضان بیکار شده در مصاحبه زنده در کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی خطاب به نتانیاهو گفت: من به نخست وزیر قول می‌دهم: خوب گوش کن. دروغگو. اگر ما تا چند روز دیگر پول (بسته کمکی) را دریافت نکنیم، جنگ جهانی را اینجا خواهی دید.

«یووال کارنی» مفسر روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» گفت: نتانیاهو از عواقب شیوه مدیریت متمرکز خود رنج می‌برد، شیوه‌ای که در آن موفقیت‌ها را به خود نسبت می‌دهد، دیگران را مقصر ناکامی‌ها می‌داند و رقبای بالقوه و متخصصان را کنار گذاشته است.

وی در یادداشتی نوشت: نتانیاهو در حال پرداخت هزینه سیاسی به دلیل یک دهه غرور است. حالا او در سخت‌ترین زمان خود و ما، تنها مانده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها