مشاور رئیس‌جمهور لبنان: با سوریه در مقابله با پیامدهای «سزار» هماهنگ هستیم

مشاور رئیس‌جمهور لبنان: با سوریه در مقابله با پیامدهای «سزار» هماهنگ هستیم
شنبه 21 تير 1399 - 11:34

مشاور رئیس‌جمهور لبنان ضمن اعلام اینکه پیامدهای تحریم «سزار» علاوه بر سوریه، کل منطقه را در برمی‌گیرد، بر هماهنگی میان بیروت و دمشق برای مقابله با این پیامدها تأکید کرد.

العالم - لبنان

«سلیم جریصاتی» مشاور رئیس‌جمهور لبنان و وزیر سابق در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» به تحریم‌های آمریکا علیه سوریه و نیز رابطه لبنان با سوریه پرداخت.

وی درباره تحریم موسوم به «سزار» یا «قیصر» گفت، این تحریم دنبال هدف گرفتن مستقیم دولت سوریه است ، اگرچه لبنان، اردن و عراق به صورتی مستقیم هدف گرفته نشده‌اند اما پیامدهای این تحریم جدید، کل منطقه را در برمی‌گیرد و این پیامدها فراتر از آن چیزی است که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره آن سخن گفت.

هماهنگی میان لبنان و سوریه برای مقابله با تحریم سزار

جریصاتی در پاسخ به این سوال که آیا تماس‌هایی با طرح سوری برای مقابله با پیامدهای این تحریم وجود دارد یا خیر، گفت: هماهنگی میان لبنان و سوریه تا این لحظه برقرار است چه از طریق هماهنگی اطلاعاتی یا نظامی و چه دیپلماتیک. از طریق سفرا، ارتباط درباره تحریم قیصر و جلوگیری از پیامدهای آن تا حد ممکن وجود دارد.

مشاور رئیس‌جمهور لبنان ادامه داد: تحریم سزار مسأله «گذرگاه‌های غیرقانونی» و قاچاق سوخت و پول نقد و مانند آن میان لبنان و سوریه را مطرح می‌کند همانطور که به مسأله تزانزیت از اردن به لبنان و عبور از خاک سوریه در این میان می‌پردازد و به تبع آن مسایل دیگری مربوط به برق و بازسازی سوریه هم مطرح می‌کند. لبنان بر روی بازسازی سوریه حساب کرده و پیامدهای در زمینه مالی و بانکی و غیره درباره باقی ماندن یا عدم باقی ماندن شعبه‌های بانک‌های لبنانی در سوریه وجود دارد و این موضوعی است که میان بانک‌های لبنانی و طرف سوری مورد بحث است.

جریصاتی درباره مرحله بعدی برای جلوگیری از پیامدهای قانون قیصر هم گفت: ما هنوز در مرحله آزمایش پیامدهای این قانون در زمینه سیاسی و امنیتی هستیم و بحث‌های میدانی ادامه دارد.

وی ضمن اعلام اینکه پیامدهای این تحریم بر لبنان آسان نخواهد بود، افزود، هنگام سفر اخیر هیأت عراقی به لبنان و صحبت از تبادل تجاری میان دو کشور، سوال‌هایی درباره امکان این موضوع مطرح شد خصوصا اینکه این تبادل تجاری بدون عبور از خاک سوریه ممکن نیست؛ اکنون بحث‌هایی درباره برخورداری از استثناءات تحریمی برای تبادل تجاری میان لبنان و عراق در جریان است.

قانون «ماگینتسکی»

جریصاتی در ادامه به قانون موسوم به «ماگینتسکی» پرداخت و گفت: اگر آمریکایی‌ها تشخیص دهند که فساد ریشه‌دار یا سازمانی یا نقض حقوق بشر رخ داد این قانون به آن اجازه مداخله می‌دهد... بر اساس اختیار مطلق و ارزیابی آنها، آنچه از چند ماه پیش در لبنان رخ داده خصوصا واکنش ارتش و امنیت لبنان در موضوع بازگشایی مسیرها را زمینه‌ای برای مداخله می‌دانند.

وی در خصوص برخی اخبار درباره تحریم‌ها علیه حزب‌الله یا افراد نزدیک به آن گفت: چیزی در این خصوص ابلاغ نکرده‌ایم جز تحریم‌هایی که مربوط به برخی از حامیان یا افراد وابسته به حزب‌الله است و این موضوعی مشخص است اما رسانه‌ها از (تحریم) متحدان یا حامیان حزب‌الله بویژه از اسامی مشخص بسیار سخن می‌گویند اما ما رسما هیچ چیزی در این خصوص ابلاغ نکرده‌ایم.

جریصاتی در پایان گفت، منطقه در حال حاضر در آستانه «جنگ‌های بزرگ» یا «تفاهمات بزرگ» قرار دارد و این موضوع بستگی به توافق بر سر دولت «مصطفی الکاظمی» در عراق، «قانون اساسی» جدید در سوریه، آرام شدن وضعیت در شمال سوریه، عدم توانایی ترکیه برای ایفای نقش خود در منطقه و بویژه ایستادن عرب‌های حاشیه خلیج فارس در کنار سوریه در موضوع مداخله ترکیه و طبیعتا اتفاقات جاری در مصر و لیبی دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها