ممانعت از ورود تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو به بغداد دردسر ساز شد

ممانعت از ورود تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو به بغداد دردسر ساز شد
يکشنبه 22 تير 1399 - 18:02

جلوگیری از ورود تظاهرات‌کنندگان استان‌های جنوبی و مرکزی عراق به پایتخت با توسل به زور، با انتقاد و اعتراض شدید شماری از نمایندگان پارلمان و کمیساریای عالی حقوق بشر این کشور از عملکرد دولت «مصطفی الکاظمی» همراه شد.

العالم _ عراق

۱۶ژوئن ماه پیش، بغداد شاهد تظاهرات‌ صدها نفر از اعضای خانواده‌های شهدا، زندانیان سیاسی و قربانیان رژیم صدام بود که از استانهای مختلف خود را به پایتخت عراق رسانده بودند تا در تجمع اعتراضی علیه قطع حقوق خود، مقابل سازمان زندانیان سیاسی در منطقه «الجادریه» شرکت کنند.

تظاهرات‌کنندگان به تصمیم دولت «مصطفی الکاظمی» مبنی بر قطع حقوقشان اعتراض و اعلام کردند که این تصمیم نقض قانون و اقدام علیه قانون اساسی به شمار می‌رود به همین دلیل این دولت باید از تصمیم قطع حقوق آنها صرف‌نظر کند. این دولت از حقوق شهدا و قربانیان عراقی چشم‌پوشی کرده است و بهتر است به قانون بازگردد در غیر این صورت آنها اعتراض‌های خود را تشدید خواهند کرد.

در راستای عدم توجه دولت عراق به این تهدید، معترضان بار دیگر تصمیم گرفتند امروز (یک‌شنبه - 12 ژوئیه)، در راستای تشدید اعتراض‌های خود وارد پایتخت شوند تا صدای خود را به گوش دولت برسانند اما نیروهای امنیتی مانع ورود آنها به پایتخت شدند. امری که با واکنش تند نمایندگان عراقی و کمیساریای عالی حقوق بشر همراه شد.

پیش از هر طرفی، کمیسیون شهدا و زندانیان سیاسی پارلمان عراق طی بیانیه‌ای با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای دولت، از اقدام آن در جلوگیری از ورود تظاهرات‌کنندگان استانهای مرکزی و جنوبی کشور به بغداد ابراز تعجب کرد.

پس از آن شماری از نمایندگان به طور جداگانه با صدور بیانیه‌ای، جلوگیری از تظاهرات مسالمت‌آمیز در بغداد را محکوم کردند و سپس، ائتلاف الفتح و کمیساریای عالی حقوق بشر نیز بیانیه‌‌های در همین راستا منتشر کردند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها