شرق‌شناس اسرائیلی بررسی کرد:

جنگ آمریکا علیه حزب‌الله به بهای نابودی لبنان/ شروط سختگیرانه صندوق بین المللی پول علیه بیروت به درخواست واشنگتن

جنگ آمریکا علیه حزب‌الله به بهای نابودی لبنان/ شروط سختگیرانه صندوق بین المللی پول علیه بیروت به درخواست واشنگتن
دوشنبه 23 تير 1399 - 17:02

یک شرق‌شناس اسرائیلی در مقاله‌ای نوشت واشنگتن در چارچوب خنثی کردن نفوذ ایران، اقداماتش علیه حزب‌الله را تشدید کرده است حتی اگر این وضعیت به بهای سقوط لبنان تمام شود.

العالم- لبنان

به گزارش العالم به نقل از رای الیوم، در چارچوب جنگ روانی، که رژیم اشغالگر اسرائیل علیه حزب‌الله و با هدف بسیج افکار عمومی لبنان و منطقه عربی علیه این جنبش آغاز کرده است، "تسفی بارئیل" شرق‌شناس اسرائیلی طی مقاله‌ای در روزنامه عبری‌زبان "هاآرتص" مدعی شد هر اندازه که بحران اقتصادی لبنان شدیدتر شود خشم عمومی از حزب‌الله، که پست وزارت بهداشت را در اختیار گرفته است، شدیدتر خواهد شد.

این شرق‌شناس اسرائیلی افزود حزب‌الله به عاملی زیان‌ده برای لبنان تبدیل شده به‌گونه‌ای که این کشور در دستیابی به کمک‌های اقتصادی و وامی که از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده است، متضرر می‌شود.

دولت لبنان اخیراً برنامه مهم اصلاحات اقتصادی را برای حل بحران بدهی‌های ارزی، کاهش بیکاری، تقویت ارزش پول ملی و سیستم بانکی و مشکلات دیگر اقتصادی اعلام کرد.

"حسان دیاب" نخست‌وزیر لبنان نیز پس از تصویب طرح اصلاحات اقتصادی، نسبت به دریافت کمک 20 میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول ابراز امیدواری کرد.

این نویسنده صهیونیستی در ادامه خاطرنشان کرد، طی مذاکرات اخیر لبنان با صندوق بین‌المللی پول که بی‌نتیجه تمام شد، مشخص شد که این صندوق تحت تاثیر آمریکا و فشارهای آن، شروط سختگیرانه‌ای را جهت پرداخت وام تعیین کرده و این شروط فقط شامل اصلاحات عمیق اقتصادی نیست بلکه خواستار آن شده است که حزب‌الله از دولت طرد شود.

طبق این گزارش، مساله کمک اقتصادی در واقع باعث بروز اختلاف در دیدگاه‌های کشورهای اروپایی و دولت آمریکا می‌شود؛ چرا که کشورهای اروپایی آماده ایجاد راه‌هایی برای جلوگیری از فروپاشی کامل لبنان هستند ولی واشنگتن درصدد کنار زدن حزب‌الله است تا از این طریق سیاست خود برای محدود کردن نفوذ ایران را دنبال کند اگر چه در پیش گرفتن این سیاست به قیمت نابود شدن لبنان تمام شود.

بارئیل که تحلیلگر امور منطقه عربی در روزنامه هاآرتص است، به تحریم اخیر آمریکا علیه سوریه موسوم به "قانون قیصر" اشاره کرد که در چارچوب آن ممنوعیت هر نوع همکاری‌ با نظام سوریه وارد مرحله اجرا شده است و لبنان نیز به عنوان کشوری که کالا به سوریه از طریق آن ارسال می‌شود از این تحریم بسیار متضرر می‌شود.

به گفته بارئیل، لبنان اخیرا از دولت آمریکا معاف شدن از "قانون قیصر" را خواستار شده ولی دولت آمریکا به آن متذکر شده است که "هیچ کشوری، و لو دوست، از این قانون مستثنی نیست." دولت آمریکا همچنین در حال بررسی راه‌هایی است که از آن طریق مانع از آن شود که نیروهای یونیفل از شهرهای جنوب لبنان که تحت سیطره حزب‌الله است، کالا خریداری کنند تا بدین ترتیب یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی حزب‌الله را مسدود کند.

پربیننده ترین خبرها