'الکاظمی' کنترل گذرگاه مرزی زرباطیه-مهران را نیز به ارتش واگذار کرد

'الکاظمی' کنترل گذرگاه مرزی زرباطیه-مهران را نیز به ارتش واگذار کرد
شنبه 28 تير 1399 - 15:14

نخست‌وزیر عراق در راستای اجرای طرح کنترل گذرگاه‌های مرزی، امروز یک هیأت برای ارزیابی شرایط به دست گرفتن کنترل گذرگاه مرزی «زرباطیه - مهران» به استان «واسط» فرستاد.

العالم - عراق

امروز (شنبه، ۱۸ ژوئیه) یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» از اعزام یک هیأت از سوی نخست‌وزیر عراق به گذرگاه مرزی زرباطیه در استان واسط که هم مرز با ایران است، خبر داد.

بر اساس این گزارش به دستور «مصطفی الکاظمی»،سرلشکر ستاد «عبدالامیر الشمری» فرماندهی عملیات مشترک عراق و برخی از اعضای دفتر نظامی نخست‌وزیر امروز از این گذرگاه بازدید کردند.

به نوشته پایگاه خبری «ناس»، سرلشکر ستاد الشمری که امروز به همراه «عمر الوائلی» مدیرکل گذرگاه‌ها در حال بازدید از این گذرگاه بود در جمع خبرنگاران گفت: تدابیری جدی و قاطعانه برای اعمال قانون و کنترل کلیه گذرگاه‌های مرزی از سوی دولت به منظور بررسی منابع اقتصادی کلی کشور، اتخاذ خواهد شد و یک نیرو از فرماندهی عملیات مشترک عراق، عازم گذرگاه مرزی زرباطیه می‌شود.

الشمری توضیح داد: این بازدید با هدف بررسی موقعیت مکانی و تامین مستلزمات ضروری و کامل برای اعزام یک نیرو از فرماندهی عملیات مشترک طی روزهای آتی به گذرگاه زرباطیه صورت می‌گیرد و هدف اصلی از این اقدام، کنترل گذرگاه‌های مرکزی از سوی فرماندهی عملیات مشترک و مبارزه با فساد است.

از سوی دیگر «عمر الوائلی» نیز تایید کرد که هدف از این بازدید، اعمال قدرت دولت در این گذرگاه و بررسی منابع مالی خزانه و مبارزه با اقدامات مسلحانه در این گذرگاه‌ است.

پیش‌تر، فرماندهی عملیات مشترک عراق از تدوین یک طرح کامل برای اداره کلیه گذرگاه‌های کشور با هماهنگی سازمان گذرگاه‌ها پس از به دست گرفتن کنترل دو گذرگاه «مندلی» و «المنذریه» به دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور خبر داده بود.

«محمد جمیل المیاحی» استاندار واسط 11 ژوئیه از نخست‌وزیر خواسته بود تا به منظور تامین امنیت این گذرگاه یک هنگ نظامی از ارتش به آن اعتزام کند.

وی توضیح داد: با توجه به اهمیت بالای کنترل بر گذرگاه‌های مرزی به ویژه زرباطیه که یکی از مهمترین گذرگاه‌های مبادلات تجاری و تردد مسافران به شمار می‌آید، و با بازگشایی آن به صورت جزئی بهتر است که شاهد اتفاقات غیرقانونی و ناامنی مشابه موارد متعدد در گذشته نباشیم.

در سفر روز چهارشنبه «مصطفی الکاظمی» به بصره، وی دستور داد که کنترل دو گذرگاه مرزی با جمهوری اسلامی و کویت نیز به ارتش واگذار شود و پس از آن، اعلام شد که فرماندهی عملیات بصره مسئول کنترل کامل گذرگاه مرزی «شلمچه» با جمهوری اسلامی ایران و گذرگاه مرزی «صفوان» با دولت کویت است.

در پی اعلام اجرای طرح کنترل گذرگاه‌های مرزی از سوی کابینه مصطفی الکاظمی، «غالب محمد» عضو فراکسیون جنبش تغییر و «سرکوت شمس الدین» عضو فراکسیون آینده – از فراکسیون‌های کُردی پارلمان عراق – ضمن اعلام حمایت از این سیاست نخست‌وزیر، از وی خواستندکه این سیاست منطقه کردستان را نیز شامل شود.امری که به اعتقاد کارشناسان بسیار دشوار می‌نماید.

این دو تاکید کرده‌اند که در هر توافق احتمالی بغداد – اربیل، لازم است درصدی از درآمد گذرگاه‌های مرزی به استانداری‌های منطقه‌ کردستان پرداخت شود به ویژه که دولت منطقه کردستان در توزیع درآمدها میان استان‌های این منطقه عدالت را برقرار نمی‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها