توافقنامه ایران و چین، تحریم های آمریکا را تحریم می کند

توافقنامه ایران و چین، تحریم های آمریکا را تحریم می کند
دوشنبه 30 تير 1399 - 20:27

العالم - ایران/ سیاسی

خبر:

در حالی که هنوز توافقنامه ایران و چین در مراحل ابتدایی به سر می برد، پرحجم شدن حملات به آن نشان می دهد کشورهای دلخور از این قضیه کم شمار نیستند.


تحلیل:

- در حالی توافقنامه ایران و چین رسانه ای شد که بسیاری بر این باور بودند که تنها راه باقیمانده فراروی ایران در شرایط تحمیل و تشدید تحریمهای آمریکایی، تسلیم و مذاکره و یا فروپاشی اقتصادی است اما دورنمای این توافقنامه و عزم دو کشور بر عملیاتی کردن آن نشان داد که بر خلاف تصور رایج، همه راهها در دنیا تنها به آمریکا و تصمیمات کاخ سفید منتهی نمی شود.

- دنیای امروز برخلاف تصور بسیاری، دنیای همکاریهای متقابل است و در این دنیا هر کشوری مبتنی بر توان، امکانات و منابع خود می تواند از تعامل با دیگران بهره مند گردد و ضمن حفظ استقلال و صیانت از حق حاکمیت خود، راهی منحصر بفرد را بپیماید. در چنین شرایطی به نظر می رسد عمده دلخوری برخی کشورها از توافقنامه ایران و چین در این نکته باشد که مبادرت ایران به انتخاب چنین راهی در عمل از این پتانسیل بهره مند است که به عنوان مدلی جدید در دنیای باصطلاح تک قطبی موجود مورد استفاده دیگر کشورها و بویژه آن دسته از کشورهایی قرار گیرد که تاکنون احساس می کردند عصبانیت آمریکا از ایشان به معنای پایان دنیاست.

- در نگاه ترامپ ایران با تحریمها، سوریه با قانون سزار، لبنان با تشدید تضییقات اقتصادی و با بهانه حضور حزب الله در این کشور، یمن با محاصره همه جانبه و فلسطین با تشدید فشارها تسلیم خواهند شد و در عمل "محور مقاومت"فرو خواهد پاشید این درحالی است که نه خروج آمریکا از برجام و نه اعمال قانون سزار و نه تشدید فشارهای اقتصادی بر دیگر اعضای این محور به نتیجه مطلوب ترامپ نرسید و طرفه آنکه سیاستگذاری جدید ایران در توافقنامه با چین دورنمایی را بشارت می دهد که در آن همه کشورها می توانند ضمن اصرار بر مواضعشان راه و رویه ای جدید و به دور از فشار و تصمیم سازی های غربی را تجربه کنند.

- انتظار می رود حجم مخالفتهای امریکا و غرب با توافقنامه مورد نظر از این پس پردامنه تر شود و حتی در حوزه هایی غیر از حوزه رسانه و جنگ نرم نیز مجال بروز پیدا کند. بدیهی است هر چه بر میزان این جنس از مخالفتها افزوده شود بدان معنا خواهد بود که در سایه این اقدام آسیب پذیری سناریوی تحریمها و تحلیلها با بن بست هایی جدید مواجه شده است. تقریباً در ایران و البته دیگر کشورهای عضو محور مقاومت هیچ منفذی نمانده است که آمریکا آن را در ذیل عنوان تحریم نبسته باشد. این درحالی است که توافقنامه جدید ایران و چین نشان داد تحریمهای امریکا هم جملگی تحریم شدنی هستند.

پربیننده ترین خبرها