سفر بدون نتیجه وزیر خارجه فرانسه به لبنان

سفر بدون نتیجه وزیر خارجه فرانسه به لبنان
شنبه 4 مرداد 1399 - 11:16

سفر وزیر خارجه فرانسه به لبنان که به آن امیدهای زیادی بسته شده بود، بدون نتیجه مستقیم پایان یافت و وی در بیشتر دیدارها، اجرای اصلاحات را خواستار شد.

العالم - لبنان

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه از چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته در لبنان بود و با مقامات مختلف این کشور دیدار کرد.

این اولین سفر وزیر خارجه فرانسه به بیروت از زمانی است که «حسان دیاب» نخست‌وزیری دولت جدید را (از فوریه گذشته) در دست گرفته است و از آنجایی که سفر مذکور همزمان با بحران اقتصادی و اجتماعی در لبنان انجام می‌شد امیدهای زیادی به آن بسته شده بود.

منابع نزدیک به ریاست‌جمهوری لبنان به خبرگزاری «آناتولی» گفتند، دیدار لودریان و «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در پنجشنبه گذشته حول سه محور بود: در جریان قرار گرفتن اتفاقات لبنان از نزدیک، رساندن این پیام که فرانسه امیدوار به اجرای سریع اصلاحاتی را دارد که دولت لبنان در کنفرانس «سیدر» وعده داده و سوم تفاهم با صندوق بین‌المللی پول برای اجرای طرح مربوط به بهبود وضعیت مالی.

نشست اقتصادی سیدر در آوریل ۲۰۱۸ با مشارکت ۵۰ دولت در پاریس و یا هدف حمایت اقتصادی از لبنان برگزار شد و کشورهای کمک‌کننده قول وام ۱۱ میلیاردی به لبنان دادند.

از دیگر شخصیت‌هایی که لودریان با وی دیدار کرد «بشاره پطرس الراعی» اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان بود که وزیر خارجه فرانسه در این دیدار از الراعی به خاطر دعوت به بیطرفی لبنان قدردانی کرد.

اما درباره این موضوع که لودریان کمک به لبنان را مشروط به انجام اصلاحات کرده ، «جاسم عجاقه» کارشناس اقتصادی به خبرگزاری آناتولی گفت، کمک‌های فرانسه مشروط است و محدود به مواد غذایی و تعداد مشخصی گشایش اعتبار خواهد بود.

از سوی دیگر «هادی بوالحسن» از فراکسیون «اللقاء الدیمقراطی» (وابسته به ولید جنبلاط) در پارلمان لبنان هم گفت: پیام فرانسه (تأکید بر ضرورت) آغاز اصلاحات بود و این تأسف‌بار است که برخی (بدون نام بردن) پاسخ دادند به ما برای اصلاح کمک کنید. اصلاح یک اقدام لبنانی است نه خارجی.

«محمد نصرالله» از نمایندگان جنبش «امل» هم گفت، این سفر انجام شد تا گفته شود لبنان در مرکز توجه جهان است و علیرغم بحران‌ها، این موضوع ادامه خواهد داشت.

وی به آناتولی گفت، آمدن وزیر خارجه فرانسه برای درخواست توضیح مستقیم از واقعیت کشور بود و قبل از رسیدن لودریان به بیروت هیچ شاخصی مبنی بر اینکه این سفر نتیجه مستقیم خواهد داشت، مطرح نشده بود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها