اقدام متقابل چین در برابر بازی کنسولی ترامپ/ کنسولگری آمریکا در چنگدو تعطیل و پرچم این کشور پایین کشیده شد

اقدام متقابل  چین در برابر بازی کنسولی ترامپ/ کنسولگری آمریکا در چنگدو تعطیل و پرچم این کشور پایین کشیده شد
دوشنبه 6 مرداد 1399 - 07:56

پس از تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون تگزاس پکن نیز بنابر وعده ای که داده بود به اقدام تلافی جویانه دست زد و به دنبال تعیین مهلت ۷۲ ساعته به آمریکا برای تعطیلی کنسولگری واشنگتن در شهر چنگدو واقع در جنوب غرب پکن، این کنسولگری صبح امروز (یکشنبه) تعطیل و پرچم آمریکا از بالای ساختمان آن پایین کشیده شد.

العالم ـ آسیا

روز چهارشنبه اول مرداد در ادامه تنش های آمریکا با چین، واشنگتن از پکن خواست کنسولگری خود در شهر هیوستون ایالت تگزاس را ظرف ۷۲ ساعت آینده تعطیل کند.

وزارت خارجه چین بلافاصله به این اقدام ناگهانی دولت ترامپ شدیدا اعتراض و اعلام کرد که مقابله به مثل می کند.

بعد از واکنش و اظهارات تند مقام‌های چینی درباره تلافی کردن تصمیم آمریکا برای بستن کنسولگری چین در هیوستون، پکن روز جمعه (سوم مرداد) اقدام متقابل خود را اعلام کرد. وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که به دولت آمریکا دستور داده شده تا کنسولگری خود در شهر چنگدو را تعطیل کند.

آخرین مهلت تخلیه کنسولگری ایالات متحده در چنگدو ساعت ۱۰ صبح امروز (دوشنبه) بود، اما آخرین گروه از کارکنان کنسولگری چنگدو ۴ ساعت زودتر از این مهلت یعنی ساعت ۶ صبح ساختمان را ترک کرده بودند.

وزارت خارجه چین همچین اعلام کرد که براساس کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک و کنسولی، چین ماموریت ها و حضور کارمندان دیپلماتیک ایالات متحده در پکن را سهولت کرده است با این حال، ایالات متحده به ترتیب در اکتبر گذشته و ژوئن امسال دو بار، برای کارمندان دیپلماتیک چین در آمریکا محدودیت هایی اعمال کرده است چندین بار وسایل و چمدان های دیپلمات های چینی را باز کرده و حتی انها را به بهانه بررسی های رسمی مصادره کرده است.

علاوه بر این نیروهای آمریکایی در اقدامی نامتعارف روز شنبه 4 مرداد ماه با شکستن در کنسولگری چین واقع در هیوستون تگزاس و با توسل به زور وارد این ساختمان شده و آنجا را تفتیش کردند که با اعتراض چین مواجه شد.

وزارت خارجه چین در واکنش رسمی به تعرض آمریکا به ساختمان کنسولگری این کشور در هیوستون با انتشار بیانیه ای روز شنبه خاطرنشان کرد: ساختمان کنسولگری چین در هیوستون، یک مکان دیپلماتیک و دارایی ملی چین است و مطابق کنوانسیون وین در رابطه با پیمان کنسولی میان چین و آمریکا، واشنگتن نباید به هیچ وجه به آن تعرض کند.

پکن اعلام کرد که در این زمینه واکنش مناسب و لازم را نشان خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها