دستبرد ائتلاف متجاوز به  "مشروعیت" و "المَهره"

دستبرد ائتلاف متجاوز به 
چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 18:03

چند هفته پس از تسلط "شورای انتقالی جنوب یمن" بر مجمع الجزایر سُقُطری در اقیانوس هند، نیروهای این شورا که تحت حمایت امارات است، شروع به پیشروی به سوی استان المَهره برای به دست گرفتن کنترل آن کردند.

العالم درگوشی

هدف ظاهری از تجاوز عربستان و امارات به یمن در سال 2015 که با عملیات نظامی موسوم به "طوفان قاطعیت" آغاز شد، حمایت از مشروعیت "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی یمن بود ولی هدف واقعی تسلط بر یمن و ثروتها و منابع و معادنش بود اما پس از اینکه ائتلاف متجاوز دچار اختلافات داخلی شد، متجاوزان متوسل به بازیچۀ جدیدی برای اجرای نقشه های خود شدند.

برخی تحلیلگران معتقدند که امارات از شورای انتقالی به عنوان ویترینی برای دفاع از خود در برابر اتهام دخالت در امور کشور دیگری یعنی یمن بهره برداری می کند و این شورا را به بازیچه ای در دست خود تبدیل کرده است تا چنین وانمود کند که آنچه در جنوب یمن اتفاق می افتد، مساله ای داخلی است ولی واقعیت اینست که شورای انتقالی ابزاری برای اجرای نقشه های عربستان سعودی و امارات است.

"شیخ علی سالم الحریزی" معاون پیشین امور بیابان استانداری المهره ائتلاف متجاوز را به تشدید بحران این استان شرقی و به راه انداختن درگیری های مسلحانه در آن متهم کرد و گفت که حوادث این استانِ هممرز با کشور پادشاهی عمان فقط با موافقت عربستان و امارات اتفاق می افتد و این دو کشور از هیچ تلاشی برای اجرایی کردن استراتژی خاص خودشان دریغ نمی کنند.

به گفته مسئولان کمیته برگزاری تحصنات اهالی المهره؛ عربستان و امارات از چندی پیش تجهیزاتی نظامی را به تدریج از 3 شهر جنوبی "الضالع ولحج وعدن" به استان المهره که مجاورِ مرزهای غربی کشور پادشاهی عمان است، فرستاده اند تا تسلط خود بر این استان را محکم تر کنند.

هدف اصلی عربستان از مداخله در امور استان المهره اجرای طرح کشیدن لوله نفت در خاک این استان یمن تا دریای عرب است و به همین منظور نیروهای خود را در این استان مستقر کرده و بسیاری از تأسیسات را به پادگان های نظامی تبدیل کرده که فرودگاه "الغیضه" و دو گذرگاه "شحن و صرفیت" در نزدیکی مرزهای عمان از جمله این تأسیسات است ولی مساله اینجاست که قبایل المهره با این اقدامات مخالفت می کنند.

امارات خیلی وقت پیش برای تسلط بر المهره برنامه ریزی کرده بود همانطوری که برای تسلط بر عدن و چند شهر جنوبی دیگر یمن برنامه ریزی کرده بود و در همین راستا نمایندگانی از امارات در تاریخ اوت 2015 یعنی فقط 4 ماه پس از آغاز تجاوز به یمن وارد استان المهره شدند و مأموریت اِعلامی آنها حمایت از حکومت محلی و حفظ امنیت استان المهره بود استانی که تا آن تاریخ شاهد هیچ جنگ و درگیری نبود ولی بعداً معلوم شد که امارات چه خوابی برای المهره دیده است.

اما این اقدامات با مقاومت مسلحانه مردمی روبرو شد به این نحو که افراد مسلح قبایل در روزهای 24 و 25 ژوئیه 2020 راه های منتهی به این استان را بستند و مانع ورود طرفداران شورای انتقالی جنوب یمن به استان شدند. از سوی دیگر، قبایل المهره مانوری نظامی در شهر الغیضه برگزار کردند و حمایت و آمادگی خود را برای دفاع از نهادهای دولتی و پشتیبانی از نیروهای ارتشی و امنیتی در مقابله با طرح های اشغالگران سعودی و اماراتی اعلام کردند.

پربیننده ترین خبرها