پول‌پاشی امارات برای سلب رأی اعتماد از رئیس پارلمان تونس

پول‌پاشی امارات برای سلب رأی اعتماد از رئیس پارلمان تونس
چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 13:57

رئیس فراکسیون «النهضه» خبر داد که با پولهای امارات که در میان نمایندگان پارلمان تونس توزیع می‌شود، فشارهایی برای سلب رأی اعتماد از رئیس پارلمان وجود دارد.

العالم - تونس

«نور الدین البحیری» رئیس فراکسیون «النهضه» (صاحب ۵۴ کرسی از مجموع ۲۱۷ کرسی) در پارلمان تونس از دخالت امارات عربی متحده در امور تونس و اقداماتش علیه این فراکسیون خبر داد.

البحیری گفت که «با پولهای امارات که در میان نمایندگان [پارلمان تونس] توزیع می‌شود، فشارهایی از داخل و خارج وجود دارد تا رأی اعتماد از راشد الغنوشی رئیس پارلمان پس گرفته شود».

خبرگزاری آناتولی به نقل از این نماینده تونسی گزارش داد، این اقدام در چارچوب «طرح امارات برای نابودی سیستم سیاسی تونس است».

وی بر این باور است که این طرح تخریبی امارات از پارلمان آغاز می‌شود و ابوظبی قصد دارد بتواند «با برکناری رئیس آن (پارلمان)، خلأ ایجاد کرده و پاکسازی کابینه بعدی را ناکام بگذارد. این مسئله باعث خواهد شد که کشور به سمت خلأ حرکت کند».

البحیری خاطر نشان کرد، رأی دادن به لایحه سلب رأی اعتماد از الغنوشی در جلسه‌ای بررسی خواهد شد که پنجشنبه و به صورت محرمانه در میان نمایندگان برگزار می‌شود.

بر اساس قانون اساسی تونس و آیین‌نامه داخلی پارلمان، اجرای طرح سلب رأی اعتماد از رئیس پارلمان، منوط به اکثریت آراء است؛ یعنی ۱۰۹ نماینده از مجموع ۲۱۷ نماینده.

هفته گذشته، چهار فراکسیون پارلمانی تونس در یک نشست خبری رسما از طرح سلب رأی اعتماد به الغنوشی خبر دادند و گفتند که ۷۳ امضا برای این اقدام، جمع شده است.

این فراکسیون‌ها مدعی هستند که این اقدام به خاطر تصمیمات شخصی و یکجانبه الغنوشی و «اظهارات وی درباره روابط خارجی تونس است؛ به گونه‌ای که با رویکرد دیپلماسی تونس منافات دارد».

درباره مداخلات سعودی و امارات در تونس، «مجتهد»، افشاگر معروف عربستان اوایل خرداد ماه گذشته از نقشه مشترک ابوظبی و ریاض با مشارکت چهره‌هایی از رژیم بن علی دیکتاتور سابق تونس برای تکرار سناریوی مصر در تونس خبر داد.

این نقشه قرار است در ابتدا انقلاب و جنبش اسلام گرای «النهضه» در تونس را هدف قرار دهد و سپس کشور تونس را به یک هرج و مرج امنیتی سوق دهد، به دنبال آن اعتراضاتی مصنوعی و ساختگی برای مطالبه انحلال پارلمان و تعطیلی قانون اساسی ساماندهی می‌‌شود و پس از آن یک شخصیت طرفدار ابوظبی در تونس به قدرت خواهد رسید.

مجتهد که به نزدیکی به مراکز تصمیم‌ساز در عربستان شناخته شده است، گفت: «این اطلاعات درباره طرح عربستان و امارات برای تحویل قدرت در تونس به رژیم بن علی نظیر رژیم السیسی بر مبنای نابودی انقلاب و سرکوب بی امان اسلام‌گرایان است»

فارس

پربیننده ترین خبرها