همکاری انگلیس با آمریکا برای سرکوب معترضان ضد نژادپرستی

همکاری انگلیس با آمریکا برای سرکوب معترضان ضد نژادپرستی
چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 17:02

دولت انگلیس برخلاف نظر افکار عمومی مردم این کشور و هشدار نهادهای بین‌المللی درباره سرکوب معترضان ضد نژادپرستی در آمریکا، فروش تجهیزات ضد شورش به این کشور را از سرگرفت.

العالم ـ اروپا

وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس در اوج تظاهرات معترضین به قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفید پوست این کشور، برای یک دوره موقت و بصورت پنهان صدور مجوز جدید برای فروش سلاح به آمریکا را به حالت تعلیق درآورد؛ تا به اصطلاح درباره عملکرد پلیس این کشور تحقیق کند.

اینک نتیجه تحقیقات ادعایی دولت لندن نشان می‌دهد که خشونت‌های گسترده پلیس آمریکا علیه معترضان منجر به «سرکوب داخلی» نشده است.

اعترض‌ها به نژادپرستی در آمریکا پس از آن بالا گرفت که «جورج فلوید» سیاهپوست هفتم خردادماه در حالی که پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا زانوی خود را بر گلوی او گذاشته بود، فریاد می‌زد «زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم» به قتل رسید. این مساله باعث گسترش موج نارضایتی از تبعیض‌نژادی و نابرابری در سراسر این کشور و جهان شد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا معترضان را اراذل و اوباش و تروریست های داخلی خواند و هشدار داد که پلیس به آن‌ها شلیک خواهد کرد.

هم زمان ۱۶۶ نماینده پارلمان انگلیس در اعتراض به خشونت‌ها علیه تظاهر کنندگان در آمریکا، خواستار ممنوعیت صدور گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی ساخت انگلیس به آمریکا شدند. رهبر حزب کارگر نیز از دولت تضمین خواست که اقلام صادراتی انگلیس در تظاهرات علیه مردم آمریکا بکار گرفته نشوند.

اندرو اسمیت سخنگوی پویش انگلیسی ضد تجارت اسلحه درباره تصمیم اخیر دولت لندن گفت: در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که نیروهای پلیس آمریکا رفتار بی‌رحمانه و تبعیض‌آمیزی را علیه تظاهرات کنندگان نشان داده است. از این رو ادعای دولت انگلیس در نفی سرکوب معترضان توسط پلیس، امری تکان دهنده است.

وی تصمیم لندن را بی احترامی بزرگی علیه معترضانی خواند که در ماه‌های گذشته با گازاشک آور و گلوله‌های پلاستیکی مورد حمله قرار گرفته اند.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش‌ها، وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس تاکنون ۲۳ مجوز نامحدود برای فروش تجهیزات ضد شورش به آمریکا صادر کرده و اینک نسبت به صدور مجوزهای بیشتر چراغ سبز نشان داده است.

این وزارتخانه چندی پیش نیز در اقدامی جنجال برانگیز اعلام کرد که فروش تسلیحات نظامی به ائتلاف متجاوز عربستان را پس از وقفه یک ساله دوباره از سر گرفته است.

پربیننده ترین خبرها