تونس/ لایحه سلب اعتماد از الغنوشی: نمایشی برای تضعیف "النهضه"

تونس/ لایحه سلب اعتماد از الغنوشی: نمایشی برای تضعیف
پنج‌شنبه 9 مرداد 1399 - 11:22

پارلمان تونس امروز پنج شنبه به منظور بررسی طرح سلب اعتماد از راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تشکیل جلسه می دهد.

العالم - تونس

به گزارش العربیه جدید، در این جلسه که غیر علنی و با رأی مخفی نمایندگان برگزار می شود، همه گونه احتمالی وجود دارد و فضا برای لابی گری های لحظه آخر قبل از رأی گیری کاملا مهیاست.

با اینکه جنبش النهضه به طور رسمی اعلام کرده است که نمی تواند مانع سلب اعتماد از رئیس خود در جلسه امروز پارلمان شود اما اظهارات اخیر برخی اعضای این جنبش در مورد "اعمال فشار و خریدن آرا"، سناریوهایی را مطرح کرده است. شمار نمایندگانی که طرح سلب اعتماد را امضا کرده اند به 89 نفر می رسد در حالی که تصویب این طرح مستلزم امضای اکثریت مطلق 109 نفر است. به این ترتیب امضای 20 نماینده دیگر لازم بود.

جبهه حامی رئیس پارلمان شامل فراکسیون های جنبش النهضه با 54 نماینده و ائتلاف الکرامه با 19 نماینده – که قبلا مخالفت خود را با طرح سلب اعتماد اعلام کرده است – در جلسه امروز پارلمان شرکت نخواهند کرد.

در طرف مقابل، فراکسیون های "تحیا تونس"، "الاصلاح"، "الدیمقراطیه" متشکل از "جنبش الشعب" و "جریان الدیموقراطی" از مدتی قبل طرح یادشده را آماده کرده و 73 امضا (تعداد امضای قانونی برای اجرای طرح سلب اعتماد ) جمع کرده اند؛ فراکسیون "الحزب الدستوری الحر" (حزب آزاد قانون اساسی)، به ریاست عبیر موسی با 16 نماینده هم به این جمع پیوسته است.

در این بین فراکسیون های "قلب تونس" با 27 نماینده، "الوطنیه" با 11 نماینده و "المستقبل" با 9 نماینده به علاوه 8 نماینده مستقل هنوز موضع خود را اعلام کرده اند. رأی این فراکسیون ها هر چه باشد، تعیین کننده است.

از سوی دیگر فراکسیون های "النهضه"، "قلب تونس"، "ائتلاف الکرامه"، "المستقبل" و مستقل ها با 107 رأی لایحه سلب اعتماد از دولت را آماده کرده اند و این، بدان معناست که - اگر این ائتلاف تغییر نکند - آنها می توانند طرح مخالفان خود (برای برکناری راشد الغنوشی) را خنثی کنند.

پربیننده ترین خبرها