کشتار-ایزدی‌ها ترند مجازی عراقی‌ها؛ زخمی که هنوز باز است

کشتار-ایزدی‌ها ترند مجازی عراقی‌ها؛ زخمی که هنوز باز است
دوشنبه 13 مرداد 1399 - 21:00

کاربران شبکه های اجتماعی عراق در ششمین سالگرد جنایت گروه تروریستی وهابی داعش علیه اقلیت ایزدی هشتگی به نام #کشتار-ایزدی‌ها منتشر کردند.

العالم – داغ های مجازی

سوم آگوست ۲۰۱۴ برابر است با زمانی که ایزدی‌ها توسط گروهک تروریستی داعش در رشته کوه‌های سنجار در شرق استان نینوا قتل عام شدند. در آن جنایات، بیش از پنج هزار ایزدی کشته و هزاران نفر دیگر مفقود شدند که هنوز از سرنوشت عده ای از آنها هم خبری نیست؛ داعش ده‌ها هزار نفر از ایزدی‌ها را نیز وادار به فرار کرد و هزاران زن و دختر را نیز به اسارت گرفت.

ایزدی‌ها اقلیت مذهبی کُردزبانی هستند که عرب نیستند و شامل بیش از نیم میلیون نفری می شوند که بیشتر در نزدیکی مرزهای سوریه و در شمال عراق سکونت دارند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶ میلادی هم سازمان ملل متحد تاکید کرد که داعش علیه ایزدیان مرتکب نسل‌کشی شده و به دنبال نابودی کامل این دین و به‌اجبار مسلمان‌کردن ایزیدی‌ها بود.

زهره نوشت: سنجار، وقتی فرزندانش سخن می گویند ما ساکت می شویم همانطور که دنیا ساکت شد تا حرمتش را بشکنند و آن را در برابر کلاغ‌های سیاه تنها گذاشتند، سنجار، برخیز که تو عراقی هستی.

آوین نوشت: دختران و زنانمان را در بازار بردگان فروختند.

ممتاز ابراهیم نوشت: آن کودک ایزدی را به یاد آوریم که هنگام فرار از داعش از ماشین پرت شد اما پدرش برای نجات بقیه اعضای خانواده نتوانست بایستد و نمی داند فرزندش مرده یا برده داعش شده است.

علی رضا نوشت: یک پدر 150 هزار دلار قرض کرد تا چهار دخترش را از گروه تروریستی وهابی داعش بخرد. باشد که ضمیر غافلان نسبت به موضوع ایزدی‌ها بیدار شود که آنان نیز بنده خدا هستند، عراقی هستند و حقوقی دارند.

عبدو سمیر نوشت: نمی دانیم بر گورهای جمعی گریه کنیم یا مفقودان یا ربوده شدگان یا بر خودمان که این ویرانی در برابر چشمانمان رخ داد.

غازی مراد نوشت: اینگونه از چنگال داعش نجات یافتیم، زندگی مان را از دست دادیم اما زنده ایم.

رز نوشت: چطور با خونها، هجرت و اشک هایتان با خداوند متعال روبرو می شوید در حالیکه هر لحظه، ترس، درد و غم شما را می سوزاند.

سیف الخمیسی نوشت: کشتار ایزدیون لکه ننگی بر پیشانی کسانی است که بر عراق حکم می رانند و یک فاجعه انسانی به معنای واقعی است.

بسیاری از کاربران عراقی نیز روایت‌ها و تصاویری از این ماجرا را به زبان انگلیسی منتشر کردند

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها