استعفای نخست وزیر لبنان یعنی؟

استعفای نخست وزیر لبنان یعنی؟
دوشنبه 20 مرداد 1399 - 20:16

العالم - لبنان

خبر:

پس از انفجار بزرگ در لبنان و استعفای چند تن از وزرای کابینه امروز حسان دیاب اعلام استعفا کرد.


تحلیل:

- درخصوص اینکه این استعفا حاصل نگاههای بین المللی، ناشی از تظاهرات این روزهای لبنان، مسئولیت پذیری نخست وزیر و دولت در قبال مساله انفجار بیروت و یا تشدید فشار سیاسیون طایفه گرای لبنان به دولت بوده است و یا اینکه جمیع این مسائل هر کدام بخشی از واقعیت استعفا را تشکیل داده اند قضاوت هنوز زود است اما آنچه بدیهی است اینکه در سایه این استعفا و تبدیل دولت رسمی به "دولت سرپرست " مجددا گره هایی از جنس بی عملی یا کم عملی دامان لبنان را برای مدتی نامعلوم خواهد گرفت.

- به نظر می رسد دیاب در سایه شرایطی از جنس استعفای دولتمردانش و همچنین فشارهایی که روز به روز تشدید می شد و بنا بود در روز پنجشنبه در پارلمان ادامه یابد ترجیح داد دست نظام را در انتخاب مجدد شخصی جایگزین باز گزارد این در حالی است که دورنمای انتخاب شخص جدید به عنوان نخست وزیر در سایه اختلافات شدید داخلی و همچنین اصرار برخی از سهمخواهان سیاسی داخل لبنان مبنی بر تصفیه حساب با کلیه ارکان حکومتی قدری سخت پیش بینی می شود.

- صرف نظر از اینکه چه زمانی دولت جدید تشکیل شود و آیا این دولت بتواند مصداق "دولت وحدت ملی" باشد به نظر می رسد مهم ترین تکلیف دولت جدید رسیدگی به پرونده انفجار و سامان دادن به اوضاع سخت و شکننده اقتصادی کشور باشد. اینکه شخص جایگزین چه کسی و با چه بهره ای از توانمندی باشد را باید به انتظار نشست. خیابانهای بیروت حتی پس از خبر استعفا همچنان نا آرام است.

پربیننده ترین خبرها