سفر کاظمی به واشنگتن؛ آیا خط پایانی بر حضور امریکا در عراق است ؟

سفر کاظمی به واشنگتن؛ آیا خط پایانی بر حضور امریکا در عراق است ؟
سه شنبه 21 مرداد 1399 - 23:21

با نزدیک شدن زمان سفر مصطفی الکاظمی به واشنگتن که قرار بود بیستم ماه جاری باشد، جنجال های زود هنگامی درباره اهداف سفر، مسائل مورد بررسی  و اهداف واشنگتن آغاز شده است .این در حالی است که گروههای سیاسی عراق بر ضرورت خروج نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی از کشور  تاکید دارند.

العالم - كشكول

کاظمی که خود را برای سفر به آمریکا در هفته آتی آماده می کند، طی این سفر با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیدار و مسائل مهمی را مطرح می کنند.

دفتر اطلاع رسانی کاظمی گفت: وی در این دیدار پرونده های روابط دو جانبه و مسائل مهم مشترک و همکاری در زمینه های امنیتی، انرژی، بهداشت، اقتصادی و سرمایه گذاری و راههای تقویت ان را بررسی می کنند.

این در حالی است که "محمد البلداوی " نماینده فراکسیون الفتح از محتوای پیام کاظمی به دولت امریکا در سفر به واشنگتن خبر داد و اینکه وی به دولت آمریکا خواهد گفت عراق صحنه درگیری های منطقه ای و بین المللی نخواهد بود و جدول خروج نیروهای امریکایی از عراق و برخی مسائل امنیتی و اقتصادی را بررسی خواهد کرد.

با نزدیک شدن به زمان سفر کاظمی ، موضع گیری گروههای پارلمانی و سیاسی عراق در خصوص ضرورت خروج نیروهای خارجی به ویژه امریکایی از کشور شدت یافته زیرا حضور آمریکا، مطلب اساسی گروههای سیاسی و پارلمانی است .آنها از کاظمی خواستند در اجرای تصمیمات پارلمان و درخواست های مردم برای برچیدن پایگاههای امریکایی از عراق، قاطع و جدی باشد.

"قاسم الاعرجی "مشاور امنیت ملی عراق نیز در استقبال از ژنرال ساترکلاند معاون فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکا بر ضرورت تعیین جدول زمانی برای پایان دادن به حضور خارجی ها در عراق و تمایل عراق به ادامه روابظ با جامعه بین المللی تاکید کرد.

"حسن سالم" یکی از فرماندهان عصائب اهل الحق نیز در گفت وگوی ویژه با شبکه العالم اظهار داشت:عملیات مقاومت علیه حضور امریکا در عراق؛ واکنش طبیعی به جنایت های امریکا در حق مردم عراق است و گستره عملیات علیه نیروهای امریکایی افزایش خواهد یافت.

برخی از منابع سیاسی عراق نیز اظهار داشتند کاظمی در راس یک هیات بلند پایه برای از سرگیری دور دوم مذاکرات عراق آمریکا که دور اول آن در 11 ژوئیه بود به امریکا خواهد رفت.

شایان ذکر است نیروهای امریکایی و ائتلاف بین الملل طی چند ماه و در زیر شلیک مقاومت عراق، 7 پایگاه نظامی در ابوغریب، الحبانیه، القائم و القصور در موصل و پایگاه هوایی القیار در استان نینوا و پایگاه تیوان در کرکوک و پایگاه بسمایه در 30 کیلومتری بغداد را تحویل دادند.

برخی منابع غربی و امریکایی برخلاف تصویب قطعنامه مجلس مبنی بر الزام دولت بر پایان دادن به حضو رخارجی ها در عراق و تاکید افکار عمومی عراق بر اخراج نیروهای خارجی به ویژه امریکایی ، در تلاشند تا نشان دهند که نتایج گفت وگوی راهبردی عراق و آمریکا بر کاهش دادن شمار نیروهای نظامی خارجی در عراق و نه عقب نشینی آنان است بنابراین همه چشم ها به این دیدار و نتائج آن دوخته شده و اینکه آیا به حضور خارجی ها در عراق پایان می دهد یا خیر.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها