ضربه ایران، ترامپ را همچنان آشفته کرده است/ پوتین طناب نجات می‌شود؟

ضربه ایران، ترامپ را همچنان آشفته کرده است/ پوتین طناب نجات می‌شود؟
يکشنبه 26 مرداد 1399 - 23:17

به نظر می‌رسد مخالفت شورای امنیت با پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران ترامپ را به شدت آشفته کرده و او این‌بار به مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی متوسل شده است.

العالم- کشکول

"دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از شکست در شورای امنیت، به مکانیسم ماشه جهت احیای تحریم‌ها علیه ایران متوسل شده و ترجیح داده است که در نشست فوق‌العاده‌ای که همتای روسی‌اش "ولادیمیر پوتین" درباره ایران پیشنهاد داده، مشارکت نکند.

شکست خفت‌بار سیاست متکبرانه ترامپ در مقابل دیپلماسی متعادل ایران، که آن را همچنان از زمان خروج خودسرانه واشنگتن از توافق هسته‌ای دنبال می‌کند، کاملا عیان است.

اینکه ترامپ بعد از خروجش از توافق هسته‌ای، از فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران دم می‌زند منطقی یا قابل اجرا نیست؛ زیرا که ناظران احتمال می‌دهند وعده های ترامپ در این‌باره فقط پروپاگاندای رسانه‌ای با هدف سرپوش گذاشتن به شکست در عرصه جهانی در مقابل ایران است.

شاید آنچه فرضیه قبلی را تقویت می‌کند بیانیه وزارت امور خارجه روسیه است که طی آن از گفت‌وگوی تلفنی "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه و همتای آمریکایی‌اش "مایک پمپئو" خبر داد که در جریان این مکالمه در مورد پیشنهاد پوتین برای برگزاری جلسه‌ای که وی فراخوانده، تبادل نظر کرده‌اند.

طبق این بیانیه، لاوروف و پمپئو درباره طرح پیشنهادی پوتین مبنی بر برگزاری نشست رهبران کشورهای عضو شورای امنیت و نیز آلمان و ایران گفت‌وگو کردند.

به رغم اینکه ترامپ علنا حضور در نشست مذکور را رد کرده است ولی به نظر می‌رسد او امیدوار است این نشست برگزار شود تا راه برون‌رفتی درباره این بحران ایجاد شود و بدین ترتیب آبرویی که در شورای امنیت بر سر قطعنامه پیشنهادی علیه ایران را از دست داده احیا کند. در واقع این شکست، از محبوبیت ترامپ کاسته و شانس او برای انتخابات را کم کرده است. ترامپ تلاش می‌کند از تمامی تحولات و رخدادها برای تقویت شانس انتخاباتی ‌اش استفاده کند ولی چه‌بسا امورات به نفع ترامپ پیش نرود.

پربیننده ترین خبرها