سفر وزیر دفاع ایران به مسکو از چه جنبه هایی دارای اهمیت است؟

سفر وزیر دفاع ایران به مسکو از چه جنبه هایی دارای اهمیت است؟
شنبه 1 شهريور 1399 - 19:28

سفر وزیر دفاع ایران به مسکو پیام های بسیار را دربردارد و از جنبه های مختلف سیاسی و نظامی دارای اهمیت است.

العالمکشکول

سفر سرتیپ امیر حاتمی به روسیه درصدر هیاتی دفاعی و نظامی برای دیدار با همتای روس وی و دیگر مسئولان روس و حضور در همایش نظامی فنی بین المللی در روسیه به نام "ارمی 2020 " صورت می گیرد.

این سفر یک روز پس از آن صورت گرفت که سیاست آمریکا، سیلی دیگری در شورای امنیت از ایران خورد. چرا که اتحادیه اروپا، چین و روسیه، مخالفت خود را با خواسته آمریکا از سازمان ملل مبنی بر بازگرداندن تحریم هایی که قبل از امضای توافق هسته ای در سال 2015 علیه ایران وجود داشت، اعلام کردند. پیش از این هم آمریکا سیلی دیگری خورده بود و پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت، فقط دو رای کسب کرد.

سفر سرتیپ حاتمی به روسیه با دو هدف اصلی اعلام شده صورت می گیرد: اول همکاری فنی و نظامی و دیگری ، بررسی مواضع دو کشور در قبال خوی تجاوزگری آمریکا و تلاش واشنگتن برای اعمال تحریم های فراگیر با وجود خارج شدن از توافق هسته ای.

در آغاز سفر امروز وزیر دفاع ایران به مسکو، کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو گفت: روابط روسیه و ایران، در آستانه فصلی جدید از همکاری نظامی و فنی قرار دارد.

جلالی گفت که سرتیپ حاتمی در سفر به مسکو، دیدارهای مهم را با مسئولان بلندپایه نظامی روسیه از جمله وزیر دفاع این کشور برگزار خواهد کرد.

وی افزود که این رایزنی ها، درباره مسائل نظامی و نیز مواضع دو کشور در قبال آمریکا و تلاش واشنگتن برای اعمال تحریم های فراگیر با وجود خارج شدن از توافق هسته ای خواهد بود.

صحبت از همکاری فنی و نظامی میان ایران و روسیه، دربردارنده مفاهیم بسیاری است، از جمله اینکه این همکاری می تواند به تقویت سامانه دفاعی ایران منجر شود، به ویژه اینکه ایران، گام های بزرگ را در زمینه صنایع نظامی برداشته است، از جمله اینکه موشک هایی با دقت اصابت بالا و هواپیمای کوثر و رادارها و سامانه های فعال موشکی مانند سامانه پدافند هوایی سوم خرداد را ساخت. سامانه پدافند هوایی سوم خرداد با سرنگون کردن هواپیمای آمریکایی گلوبال هوک که ژوئن 2019 حریم هوایی ایران را نقض کرد، کارآمد بودن خود را اثبات کرد.

محور دوم این سفر که از آن صحبت کردیم، مربوط به بررسی مواضع دو کشور درقبال خوی تجاوزگری آمریکا و تلاش واشنگتن برای اعمال تحریم های فراگیر با وجود خارج شدن از توافق هسته ای است که می تواند بیانگر هماهنگی میان دو کشور در رابطه با پی گیری تحولات توافق هسته ای و حمایت سیاسی و بین المللی مسکو از ایران و نیز وجود فضای بین المللی مخالف عملکرد زورگویانه دولت آمریکا در تعامل با جامعه بین المللی است.

بنابراین، هیچ تردیدی وجود ندارد که این سفر از جنبه های مختلف چه از لحاظ زمان و چه موضوعات مورد بررسی و چه تحولات فعلی دارای اهمیت است و نمونه ای از همکاری دوجانبه بین المللی مبتنی بر احترام به طرف مقابل و پایبندی به مقررات بین المللی به شمار می رود.

پربیننده ترین خبرها