برگزاری کنسرت در آلمان برای بررسی نحوه انتشار ویروس کرونا

برگزاری کنسرت در آلمان برای بررسی نحوه انتشار ویروس کرونا
يکشنبه 2 شهريور 1399 - 08:38

آلمان برای پژوهش درباره نحوه انتشار ویروس کرونا چند کنسرت موسیقی برگزار کرد.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، پژوهشگران آلمانی برای دستیابی به درک بهتری از نحوه انتشار و انتقال ویروس در مناطق و اماکن پرازدحام و سربسته، سه کنسرت موسیقی پاپ برنامه‌ریزی کردند که در شهر لایپزیگ برگزار شد.

داوطلبان این پژوهش باید ابتدا آزمایش کرونا می‌دادند و پاسخ آزمایش باید منفی می‌شد. همچنین آن‌ها نباید سابقه بیماری جانبی داشته باشند، و سنشان هم باید کم‌تر از ۵۰ سال باشد.

تمام داوطلبان طی برگزاری کنسرت‌ها از ماسک‌های محافظ پیشرفته اف‌اف‌پی-۲ استفاده کرده‌اند، در محل تب‌سنجی شده‌اند و همه آن‌ها در عین حال ابزارهای الکترونیکی داشتند که رفت‌وآمد و حرکتشان را ردیابی می‌کرد.

استفان موریتز، مدیر پژوهش‌ها از بیمارستان دانشگاهی شهر هاله می‌گوید «ما می‌خواهیم بدانیم شرکت‌کنندگان در جریان کنسرت چه میزان تماسی با هم دارند؛ موضوعی که هنوز روشن نیست».

افراد شرکت‌کننده در این پژوهش مواد ضدعفونی‌کننده فلورسنت به دست‌های خود زدند؛ در نتیجه پژوهشگران می‌توانند با استفاده از چراغ‌قوه‌‌های فرابنفش، دریابند افراد چه سطوحی را بیشتر لمس می‌کنند.
پژوهشگران همچنین مدت‌هاست در تلاش هستند دریابند ویروس کرونا به چه صورت و با چه گستردگی در هوا پخش می‌شود.

در میانه تیر ماه ده‌ها پژوهشگر از ۳۲ کشور جهان در نامه‌ای سرگشاده که در ژورنال بیماری‌های عفونی دانشگاه آکسفورد (Clinical Infectious Diseases) منتشر شد، گفته‌ بودند شواهد و مدارک حاکی‌ست ویروس از طریق هوا، یعنی با تنفس قابل انتقال است و در واقع هواپخش است.

البته این موضوع که ویروس از طریق بینی و دهان قابل انتقال است نکته‌ای است که از همان روزهای نخست همه‌گیری جهانی کم‌وبیش مشخص بود. اما این ذرات و قطرک‌های تنفسی در عطسه، سرفه یا زمان گفت‌وگو به ‌مراتب بزرگ‌تر از ذرات هواپخش -ذرات معلق در هوا- هستند.

پژوهشگران آلمانی سه سناریوی پژوهشی برای کنسرت‌ها در لایپزیگ در نظر گرفته‌اند: سناریوی اول که مربوط به برگزاری یک کنسرت پیش از یک همه‌گیری می‌شود. در سناریوی دوم شرکت‌کنندگان به تمهیدات و مقررات ایمنی عمل می‌کنند. سناریوی سوم پژوهش‌ها با شمار کم‌تری از داوطلبان ولی با حفاظ فاصله فیزیکی ۱.۵ متری برگزار می‌شود.

پربیننده ترین خبرها