کمیته قانون اساسی ... تناقضات مخالفان سوری؟!

کمیته قانون اساسی ... تناقضات مخالفان سوری؟!
دوشنبه 3 شهريور 1399 - 12:57

هیئت سوریه به منظور مشارکت در دور سوم نشست کمیته تدوین قانون اساسی این کشور وارد ژنو شد. این نشست امروز دوشنبه 24 آگوست آغاز به کار می کند و تا جمعه آینده به کار خود ادامه می دهد.

العالم - کشکول

کمیته تدوین قانون اساسی سوریه، 45 عضو، شامل 15 عضو دولتی، 15 نماینده جامعه مدنی و 15 مخالف، دارد. "گر پدرسون"، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه هم به عنوان هماهنگ کننده در این نشست حضور می یابد.

هر شهروند سوری حق دارد از روند کار کمیته تدوین قانون اساسی کشورش خبر داشته باشد. مخصوصا که یک سوم اعضای این کمیته را مخالفان تشکیل می دهند؛ مخالفانی که پشت کشورشان را خالی کرده و در حساس ترین لحظات سرنوشت ساز کشور تصمیم های اشتباهی گرفته اند. چنین افرادی چگونه می توانند صلاح کشور را تشخیص دهند؟! آنها سوریه را در اوج بحران و زمانی که به انرژی و توانمندی همه فرزندانش نیاز داشت، رها کرده و گریختند. حال فرض کنیم که این ها فقط مخالف بوده اند و سلاحی علیه ملت برنداشته اند هدفشان اساسا اصلاحات سیاسی بوده است. اما کسانی که به روی ملت و ارتش سوریه سلاح کشیدند و با دولت جنگیدند، بدون تردید مورد اعتماد ملت نیستند. کسانی که دستشان تا آرنج به خون ملت آغشته است، نمی توانند نماینده ملت باشند. از این گذشته آیا ملت سوریه قانونی را که این افراد، افکار مسمومشان را در آن تزریق کرده اند، می پذیرند؟ سئوال مهمتر در مورد این افراد این است که اگر واقعا به دنبال اصلاحات سیاسی هستند چرا از اول سلاح برداشتند و کشور را به این حال و روز کشاندند؟!

اینها سئوال هایی هستند که ممکن است برای هر شهروند سوری غیرتمند پیش بیاید؛ او شاید این قانون اساسی، تلاشی برای آغاز فردایی بهتر برای کشور بداند اما حق دارد نگران حضور و مشارکت کسانی باشد که به طرف های خارجی ومنطقه ای وابسته هستند. سفر جیمز جفری، نماینده ویژه گروه موسوم به ائتلاف بین المللی به استانبول برای دیدار با مخالفان سوری که قرار است در این نشست حضور یابند و دیدار احتمالی او با مقامات ارشد ترکیه در آنکارا، بدون تردید، جای شک و شبهه دارد. آینده سیاسی سوریه چه ارتباطی به امریکا و ترکیه دارد؟ به فرض که بپذیریم قطعنامه 2254 شورای امنیت، نقشه راه آینده سوریه را تعیین کرده است، آمریکا و ترکیه در این بین چه می خواهند؟ آیا این حق ملت ها نیست که خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند؟ آیا غیر از این است که این حق در قوانین بین المللی برای ملت ها تضمین شده است؟ چرا آنکارا و واشنگتن خود را قیم و وصی ملت سوریه کرده اند؟

ترکیه، نظامیان خود را به طور غیر قانونی وارد خاک سوریه کرده است و امریکا بدون اجازه یا حتی هماهنگی با دولت سوریه، بخش هایی از خاک این کشور را اشغال کرده است. آیا این دو کشور می توانند برای خیر و مصلحت دمشق یا دولت و ملت سوریه تصمیم گیری کنند؟ آیا آنها واقعا به دنبال ثبات سوریه هستند؛ آنها باید بدانند که ملت سوریه به خوبی به نقش واشنگتن و آنکارا در جنگ داخلی کشورشان واقف هستند. همچنین می دانند که آمریکا با کمک برخی کشورهای منطقه، هزاران تروریست را وارد سوریه کرده است و چنین جنایات هولناکی را در این کشور رقم زده و می زند. واشنگتن و ترامپ گاوچران هرگز نمی توانند عطش خود را برای نفت سوریه مخفی کنند، آیا می توانند به ملت آن برای ترسیم آینده آزاد و حاکمیت مستقل کمک کنند؟ آیا کشورها و سیاست های استکباری و استعماریشان واقع می دانند که ملتی که با تمام قوا در مقابل استعمار و استکبار ایستاده اند، چه می خواهند؟

فقط این ملت سوریه هستند که اجازه دارند آینده خود را به هر روشی که می خواهند ترسیم کنند. زیرا صاحب اختیار خانه آنها هستند.

پربیننده ترین خبرها