استفاده از آب های زیرزمینی؛

فداکاری ایران برای بی نصیب نماندن عراق از آب رودهای مرزی

فداکاری ایران برای بی نصیب نماندن عراق از آب رودهای مرزی
چهارشنبه 5 شهريور 1399 - 21:51

هیچ ملتی در منطقه به اندازه خود مردم عراق، از میزان کینه ای که عربستان سعودی به کشورشان دارد ، آگاه نیست ، همه فاجعه هایی که عراق از دهه های پیش با آن مواجه بوده است ، نتیجه این کینه است ، حنگ هشت ساله تحمیلی نظام صدام علیه ایران و فاجعه هایی که این جنگ برای ایران و عراق و منطقه به دنبال داشت، به علت کینه توزی های عربستان بود و خود صدام به این مساله اقرار کرد. وی صراحتا گفت که جنگ عراق علیه ایران، توطئه ای با مشارکت رژیم های رجعت گرای عربی و درصدر آن عربستان سعودی بود.

العالم - كشكول

کینه عربستان سعودی علیه عراق بعد از سرنگونی صدام هم تمام نشد و پس از اشغالگری آمریکا در عراق که عربستان در آن مشارکت فعال داشت، ریاض، همه امکانات مالی، سیاسی و مذهب وهابی خونبار خود را برای ضربه زدن به تجربه نوپای دموکراسی در عراق به کار گرفت؛ تجربه ای که عربستان آنرا "خطری " برای خود احساس کرد و از این بابت نگران بود که پیروان اهل بیت علیهم السلام که اکثریت اهالی عراق را تشکیل می دادند، زمام امور را در عراق در دست گیرند.

در نتیجه با آمریکا همدستی و توطئه کردند و با ساختن گروه های تکفیری مانند داعش و فرستادن آن ها به عراق ، جان صدها هزار تن از عراقی ها را گرفتند.

عربستان برای ضربه زدن به عناصر قدرت در عراق از جمله مرجعیت عالی دینی، مناسک حسینی، الحشد الشعبی و وحدت ملی میان عراقی ها با اقشار و قومیت های مختلف آن و روابط عمیق و ریشه دار تاریخی، اجتماعی و دینی بین ملت های عراق و ایران، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند. ریاض با به کار گرفتن رسانه ها و شبکه های ماهواره ای و روزنامه نگاران مزدور، به دنبال خرید انسان های ضعیف الناس است تا عناصر قدرت را در عراق هدف قرار دهد.

روابطی که میان عراق و جمهوری اسلامی ایران برقرار است، از مهم ترین عناصری است که عربستان از زمان سرنگونی رژیم صدام تا به امروز آنرا هدف قرار داده است و این روابط ، پس از آنکه دولت و ملت ایران در مقابله با عناصر داعشی در کنار عراقی ها ایستادند، عمیق تر شد. داعشی هایی که با حمایت آشکار عربستان و آمریکا خود را تا دروازه های بغداد هم رساندند. این روابط برادرانه توانست که خطر گروه های وهابی سعودی را از بغداد، کربلا و نجف و همه شهرهای عراق دور کند.

امروز و در پی شکست های سعودی ها در اختلاف افکنی میان ملت های عراق و ایران، شبکه های ماهواره ای و رسانه های سعودی و درصدر آن شبکه بدنام العربیه با استفاده از ابزارهای تحریک آمیز دیگر درصدد ضربه زدن به این روابط به شکل های مختلف هستند. یکی از این روش ها ، متهم کردن ایران به قطع آب رودهای سیروان و زاب کوچک به روی عراقی هاست و این اتهام را با استناد به بندهایی از گزارش های دولتی گرفته اند تا از آن به راه انداختن جنگ تحریک آمیز میان ملت های ایران و عراق بهره برداری کنند.

ایران به خوبی می داند که رودها به ویژه رودهای مرزی مانند زاب کوچک و سیروان ، با وجود اینکه سرچشمه شان از ایران است و به عراق می ریزند، اما عراق در آب های آن ها حق دارد و ایران هیج کاری که باعث قطع آب این رودها برای عراقی ها شود ، انجام نمی دهد. اما رسانه های سعودی تصمیم دارند چنین چیزی را القا کنند.

با وجود بارش کم باران و خطرات خشکی که بیش از 40 سال است ایران را تهدید می کند، و این بحران به شکل قابل ملاحظه بر پراکندگی جمعیت در بسیاری از مناطق ایران تاثیر گذاشته ، و دولت را به صرفه جویی واداشته است و موجب خشکی مناطق گسترده از ایران شده و با اینکه از بین 169 سد بزرگ در ایران، دریاچه های 77 سد ، کمتر از 40 درصد از ظرفیت خود آب دارند و فقط 20 سد هست که دریاچه های آن، 90 درصد ظرفیت خود را آب دارند، ایران با وجود نیاز به آب رودها، تصمیم به استفاده از بیش از 40 درصد از آب های زیرزمینی خود طی چهار دهه گذشته گرفته است تا از خطرات ساخت سدها بر روی رودهای مرزی بکاهد.همان چیزی که در مورد رودهای زاب کوچک و سیروان صدق می کند. گفته می شود که تعداد کمی از کشورهای جهان، با وجود داشتن رودهایی که می توانند بر آب های آن سلطه داشتند، به استفاده از آب های زیرزمینی خود اقدام می کنند.

در پایان باید گفت برای جلوگیری از تاثیرات کینه های سعودی ها و ممانعت از ضربه زدن این کینه به روابط ایران و عراق ، از کارشناسان وزارت منابع آبی عراق می خواهیم به ایران سفر کنند و از نزدیک درجریان اوضاعی که شرح آن در مطالب بالا بیان شد، قرار گیرند تا بدانند که آیا ایران آنگونه که رسانه های طایفه گرا و خبیث سعودی می گویند ، تصمیم به قطع آب این رودها از عراق دارد؟!

پربیننده ترین خبرها