پیام بغداد به دمشق ... زمان بندی و اهداف

پیام بغداد به دمشق ... زمان بندی و اهداف
پنج‌شنبه 6 شهريور 1399 - 10:31

همه نگاه ها به سمت دمشق معطوف شده است، و همه طرف ها منتظر رویدادی جدید در سطح منطقه هستند، " فالح الفیاض " رئیس سازمان الحشد الشعبی در عراق، حامل نامه ای از طرف مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است.

العالم - یک خبر ، چند تحلیل

الکاظمی که به تازگی از واشنگتن بازگشته و اخیرا هم درنشستی رده بالا با حضور شاه اردن و رئیس جمهوری مصر شرکت کرده است، یک شخصیت امنیتی و سیاسی را که با محور مقاومت ارتباط مستحکم دارد، مکلف کرده است تا نامه ای را تحویل بشار اسد دهد.

کارشناسان مسائل منطقه پیش بینی میکنند که مفاد این نامه، دربردارنده مسائل زیر باشد :

اول: تسلیم شدن شدید دولت آمریکا در برابر دمشق بعد از شکست حاکمان کاخ سفید در جایگزین کردن واشنگتن به جای مسکو به عنوان قدرتی با نفوذ در منطقه و نزدیک به محور مقاومت که با استراتژی بازدارندگی نظامی و سیاسی، طرح های صهیونیستی - آمریکایی را با شکست مواجه کرده است.

دوم: این نامه، شاید درباره اوضاع سوریه و تحولات جدید این کشور در سایه شکست طرح سزار آمریکا باشد که این کشور به دنبال اجرا کردن آن با هدف گرسنه کردن مردم سوریه و مجبور کردن دمشق به رها کردن محور مقاومت و نیز پیشرفت های حاصله در فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه در مذاکرات ژنو باشد.

سوم: شاید این نامه، خطاب به جمهوری اسلامی ایران باشد که هم پیمان دمشق است. به اعتقاد کارشناسان مسائل ایران، این نامه هم مانند نامه های مشابه با مخالفت مسئولان سیاسی ایران روبرو خواهد شد، زیرا ایران با تشدید فشارها از سوی واشنگتن، سیاست های بازدارنده را در برابر سلطه جویی آمریکا و استکبار جهانی در پیش گرفته است.

می توان این گونه نتیجه گیری کرد که ائتلاف موجود بین سوریه، عراق و ایران، با شکست دادن طرح های صهیونیستی - آمریکایی از یک سو و شکست دادن گروه های تروریستی از سوی دیگر به نتیجه می رسد.

این ائتلاف، هدفی برای طرف های دشمن سوریه و درصدر آن آمریکا و اسرائیل به شمار می رود.

تل آویو که از تحولات فعلی نگران است و بیم آن دارد که این تحولات به نفع سوریه و محور مقاومت تمام شود، تلاش می کند تا غرب را علیه دمشق به عنوان یکی از حلقه های اصلی محور مقاومت تحریک کند و از سوی دیگر، تهران و مسکو را برای تغییر رویکردهای استراتژیک در قبال سوریه تحت فشار قرار می دهد.

تا این لحظه که به نظر نمی رسد که تلاش های اسرائیل و آمریکا دراین زمینه علیه کشورهای محور مقاومت اسلامی و روسیه و چین موفق بوده باشد.

به طور خلاصه می توان گفت که جنگ علیه سوریه در دو بُعد میدانی و سیاسی آن ، جنگی پرتنش بین دو محور است ، یکی محور مقاومت ، و دیگری استکبار جهانی که به دنبال اجرای تروریسم و تفرقه افکنی است و امید دارد که با سم تروریسم و تفرقه افکنی به اهداف خود برسد.

پربیننده ترین خبرها