بررسی زندگی محمد بن سلمان در کتاب «خون و نفت»

بررسی زندگی محمد بن سلمان در کتاب «خون و نفت»
چهارشنبه 12 شهريور 1399 - 10:00

کتاب جدید «خون و نفت: محمد بن سلمان و جستجوی بی‌رحمانه قدرت جهانی» به زوایای مختلف زندگی ولی‌عهد عربستان سعودی می‌پردازد.

العالم - عربستان سعودی

به نقل از وب‌سایت رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، «بردلی هوپ» و «جاستین شِک» کتابی را با عنوان «خون و نفت»: محمد بن سلمان و جستجوی بی‌رحمانه قدرت جهانی» منتشر کرده‌اند که به زندگی ولی‌عهد جوان عربستان سعودی و چگونگی قدرت گرفتن وی می‌پردازد.

در این کتاب آمده است: در ماه مارس ۲۰۱۵، محمد بن سلمان جلسه‌ای را با حضور فرماندهان ارشد نظامی عربستان سعودی در وزارت دفاع آن کشور تشکیل داد. محمدِ ۲۹ ساله و سنگین‌وزن به‌تازگی از سوی پدرش به عنوان وزیر دفاع عربستان منصوب شده بود آن هم در شرایطی که هرگز تحت تعلیمات نظامی قرار نگرفته بود.

موضوع اصلی جلسه، کشور همسایه -- یمن -- و افزایش نفوذ حوثی‌ها بود. ژنرال‌های پرتجربه که دور میز نشسته بودند، گمان می‌کردند محمد بن سلمان سیاست ده‌ساله عربستان را تغییر ندهد و منتظر کمک آمریکا بماند. اما او با صدور فرمان اعزام جنگنده‌های اف‌۱۵، ارتشی‌ها را شگفت‌زده کرد.

این قمار جسورانه و پراهمیت که شاهزاده جوان آن را ترتیب داده بود، شکست خورد. ارتش عربستان گرچه سلاح‌های مدرنتر و برتری در اختیار دارد، از شهرتی مثال‌زدنی در مباحث اقتدار نظامی برخوردار نیست. انتخاب اهداف حمله در یمن به شدت پر اشتباه بود. وقتی ارتباطات زمینی از کار می‌افتاد، خلبانان سعودی وادار می‌شدند برای برقراری ارتباط از طریق تلفن همراه با مقر فرماندهی خود، ارتفاع هواپیما‌هایشان را کاهش دهند. محمد بن سلمان به پدرش و مقامات آمریکایی اطمینان داده بود که عملیات یمن ظرف چند ماه پایان می‌یابد. اما با گذشت ۵ سال، عملیات هوایی عربستان همچنان ادامه دارد. حملات هوایی هزاران غیرنظامی را از پای درآورده است، و یمن حالا بزرگترین فاجعه انسانی در جهان به شمار می‌رود.

نویسندگان این کتاب -- که هر دو روزنامه‌نگاران وال استریت ژورنال هستند -- کوشیده‌اند تحلیلی موشکافانه را درباره دلایل تصمیم‌های عجیب محمد بن سلمان ارائه دهند. آن‌ها برای تکمیل این کتاب از اسناد محرمانه دولتی، پرونده‌های مالی و طرح‌های اغلب شکست‌خورده تجاری ولی‌عهد بهره برده اند.

نویسندگان همچنین با افرادی که محمد بن سلمان (یا ام بی اس) را به خوبی می‌شناسند صحبت کرده اند. این افراد به دلیل بیم از عواقب گفته‌هایشان ترجیح داده اند نامشان محفوظ بماند. و اگر این کتاب را بخوانید، به خوبی به دلایل ترس و وحشت آن‌ها از محمد بن سلمان پی خواهید برد.

پربیننده ترین خبرها