واکنش ائتلاف الفتح عراق به سخنان مشاور نخست‌وزیر درباره تعلل در اخراج آمریکایی‌ها

واکنش ائتلاف الفتح عراق به سخنان مشاور نخست‌وزیر درباره تعلل در اخراج آمریکایی‌ها
پنج‌شنبه 13 شهريور 1399 - 13:10

فراکسیون پارلمانی ائتلاف الفتح عراق به اظهارات جنجالی اخیر مشاور اقتصادی نخست‌وزیر این کشور در توجیه تعلل در اجرای مصوبه اخراج آمریکایی‌ها واکنش نشان داد.

العالم - عراق

فراکسیون پارلمانی ائتلاف «الفتح» از موضع دولت در قبال حضور آمریکایی‌ها در داخل عراق انتقاد و اعلام کرد که هرگونه تعلل در اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از کشور را رد می‌کند.

در بیانیه فراکسیون ائتلاف الفتح آمده است: در شرایطی که ملت عراق انتظار دارد مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای خارجی از عراق اجرا شود، «هشام داوود» مشاور نخست‌وزیر ظاهر می‌شود و درباره قصد دولت کنونی مبنی بر تعلل در اجرای این مصوبه و عدم تبعیت از خواست نمایندگان مردم عراق در قوه مقننه توضیح می‌دهد.

وی افزود: از الکاظمی می‌خواهیم که به صورت شفاف و آشکار موضع خود را در قبال سخنان هشام داوود اعلام کند یا اگر این سخنان او خارج از چارچوب دیدگاه نخست‌وزیر و برنامه دولت او است، وی را برکنار کند.

مشاور نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده بود که مصوبه اخراج نظامیان اشغالگر، از لحاظ قانونی الزام‌آور نیست زیرا همه طیف‌های سیاسی عراق در پارلمان روی آن اجماع نکرده‌اند! همچنین در ادعایی عجیب، مرجعیت را حامی بقای اشغالگران در عراق خوانده بود.

در همین راستا نیز، «نصر الشِمَّری» سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در نامه‌ای به این مشاور اقتصادی نخست‌وزیر، از مواضع اخیر وی بشدت انتقاد کرد و نوشت: شما حتی یک‌ بند هم در قانون اساسی یا قوانین پارلمان عراق پیدا نمی‌کنید که مشارکت همه طیف‌ها در تصویب یک قانون را الزامی بداند یا دال بر آن باشد که استعفای یک دولت، تاثیری بر عملکرد پارلمان دارد.

وی در ادامه همچنین ادعای مشاور مصطفی الکاظمی مبنی بر مخالفت مرجعیت با خروج اشغالگران را رد و تاکید کرد: این سخن نه یک مانور سیاسی، بلکه دروغی صریح است که مرجعیت را به‌عنوان حامی اصلی وحدت و حاکمیت و آزادی عراق، هدف قرار می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها