افشاگری مقام آمریکایی درباره توطئه کاخ‌ سفید علیه چین و ایران

افشاگری مقام آمریکایی درباره توطئه کاخ‌ سفید علیه چین و ایران
پنج‌شنبه 20 شهريور 1399 - 13:49

مدیر سابق بخش اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا فاش کرد که مقام‌های ارشد این وزارتخانه وی را تحت فشار گذاشتند تا با دستکاری در اطلاعات، درباره مداخله ایران و چین در انتخابات آمریکا گزارش کند و پس از امتناع تنزل رتبه یافت.

العالم - آمریکا

«برایان مورفی» رئیس پیشین واحد اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا روز گذشته (چهارشنبه)، در شکایتی از اقدامات مقام‌های ارشد این وزارتخانه در وادار کردن وی به دستکاری در گزارش‌های اطلاعاتی در راستای منافع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پرده‌برداری کرد.

بنا بر گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، وی در این شکایت که در بخش افشاگری علیه مقام‌ها ثبت شده است، تصریح کرد که «چاد اف ولف»سرپرست موقت وزارت امنیت داخلی آمریکا در بهار سال جاری (ماه می) به وی دستور داده بود که شروع به گزارش کردن درباره فعالیت‌های مداخله‌جویانه ایران و چین در آمریکا کند.

مورفی در شکایت خود تصریح کرد که «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مستقیماً این دستورات را صادر کرده بود.

طبق این گزارش، مورفی از اجرای این دستورات امتناع ورزید و تأکید کرد که عمل به این دستورات، ایالات متحده را در معرض خطری قابل توجه قرار می‌دهد و به دنبال آن در ماه ژوئیه، رتبه وی به مدیریت وزارت امنیت داخلی آمریکا تنزل یافت.

در این شکایت همچنین آمده است که «کنت کوچینلی» دومین مقام عالیرتبه وزارت امنیت داخلی آمریکا به مورفی دستور داده بود گزارشی درباره گروههای برتری طلب سفیدپوست را طوری اصلاح کند که تهدید نژادپرستان سفیدپوست را کم اهمیت جلوه دهد و مطالبی درباره خشونت گروههای «چپگرا» را در گزارش خود بگنجاند که مورفی این درخواست را به دلیل آنکه همچون سانسور تحلیل‌ها و مدیریت ناسالم یک برنامه اطلاعاتی است، رد کرد.

«مارک زید» وکیل مورفی در بیانیه‌ای درباره شکایت موکل خود گفت: «آقای مورفی در ارائه گزارش اتهامات سوء رفتار مدیران وزارت امنیت داخلی به ویژه در زمینه تحریف سیاسی تحلیل‌های اطلاعاتی و اقدامات تلافی‌جویانه، قوانین مناسب و قانونی افشاگری را رعایت کرده است».

دموکرات‌های کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا از مورفی خواسته‌اند تا ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور ماه) در خصوص این اظهارات خود در این کمیته شهادت دهد.

مورفی در شکایت خود، دستوران مدیران وزارت امنیت داخلی آمریکا را سوء استفاده از قدرت و غیرقانونی اعلام کرده اما «سارا متیوس» یکی از سخنگویان کاخ سفید تمامی اتهامات را رد کرده است.

در شکایت مورفی آمده است که مقام‌های ارشد وزارت امنیت داخلی آمریکا مدتی بعد از امتناع وی، گزارشی را منتشر کردند که در آن چین و ایران را به تلاش برای مداخله در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کردند.

سازمانهای اطلاعاتی آمریکا ماه پیش با ارائه گزارشی مدعی شدند که روسیه ترجیح می‌دهد که ترامپ مجدداً در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود و این در حالی است که چین و ایران تمایل به شکست ترامپ در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دارند.

سازمانهای اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود مدعی شده بودند که روسیه «از طیفی از اقدامات استفاده می‌کند تا در وهله اول «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا را بدنام و لکه‌دار کند».

این گزارش همچنین مدعی شده بود که ایران نیز احتمالاً بر اشاعه اطلاعات غلط در رسانه‌های اجتماعی متمرکز شود زیرا «به دنبال تضعیف نهادهای دموکراتیک آمریکا، رئیس‌جمهور ترامپ و تجزیه این کشور است».

در ادامه این گزارش با مطرح کردن اتهاماتی علیه پکن آمده بود که چین نیز که ترامپ را فردی «دمدمی» می‌داند، اخیراً در لفاظی‌های عمومی خود به طور فزاینده‌ای (علیه دولت ترامپ) به صورت انتقادی» عمل کرده است.

کاخ سفید در حالی ادعای اعمال فشار به وزارت امنیت داخلی آمریکا برای دستکاری در گزارش‌های اطلاعاتی درباره مداخله چین و ایران در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا را رد کرده است که جمعه هفته گذشته، اوبراین مدعی شد که چین و ا یران در میان کشورهایی هستند که بزرگترین برنامه را برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا (۱۳ آبان ماه) دارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها