ناامیدی آمریکا از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران/ تهدید کشورهای صادر کننده تسلیحات به ایران

ناامیدی آمریکا از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران/ تهدید کشورهای صادر کننده تسلیحات به ایران
پنج‌شنبه 20 شهريور 1399 - 14:56

آمریکا که مدعی بود تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت باز خواهد گرداند و اکنون از آن ناامید شده است، تهدید کرد که این کشور به سراغ کشورهای صادر کننده تسلیحات به ایران می رود.

العالم - آمریکا

دیوید شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه روز چهارشنبه با اشاره به پایان تحریم های تسلیحاتی ایران درمهرماه سال جاری طبق برجام گفت:از لحاظ اقتصادی به سراغ کشورهایی که [با ایران] تجارت تسلیحاتی کنند و به تهران اسلحه بفروشند، خواهیم رفت. ولی همچنان به (فشار برای) بازگرداندن تحریم‌های [سازمان ملل علیه ایران] ادامه می‌دهیم.

وی در گفت‌ و گویی که به شکل مجازی و با ویدئو کنفرانس با موسسه بروکینگز انجام شد، در مورد تحریم تسلیحاتی ایران گفت: «ما از این که حمایت لازم برای تمدید تحریم تسلیحاتی فراهم نشد، متاسف شدیم. کاری که ایران انجام می‌دهد، غیر قابل درک است.آن هم در حالی که آنها همین الان تحریم تسلیحاتی هستند. فقط فکرش را بکنید که وقتی تحریم تسلیحاتی برداشته شود، چه خواهد شد.»

قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در روز جمعه ۲۴مرداد سال جاری (۱۴ اوت) در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شد و از ۱۵عضو شورای امنیت تنها ۲ کشور(آمریکا و جمهوری دومینیکن) به آن رای موافق دادند.

۱۱ رأی ممتنع و ۲ رأی مخالف (چین و روسیه) بود که کارشناسان این رای گیری را شکستی بزرگ برای آمریکا توصیف کردند.

شنکر گفت: «همان‌طور که می‌دانید زمان پایان تحریم تسلیحاتی ایران( ۲۷مهر) خواهد بود. من به طور دقیق نمی‌دانم چگونه خواهد بود.ما اگر چه مشغول گفت‌وگو با شرکای مان برای جلب حمایت آنها از این موضوع هستیم، اما ایالات متحده یک ماشین اقتصادی قدرتمند است و شرکت‌ها، فارغ از پایبندی یا عدم پایبندی دولت‌های‌شان به سازوکار بازگرداندن تحریم‌ها، نمی‌خواهند هدف تحریم‌های ثانوی قرار بگیرند.»

تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران روز ۲۷ مهرماه امسال تمام شود. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیش بینی کرده که این تحریم باید حداکثر پنج سال پس از پذیرش توافق هسته ای برجام با قدرت های جهانی پایان بگیرد.

مسئولان نیروهای مسلح ایران پیش از این و در واکنش ‌به اقدامات آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفته بودند که به اوج فناوری‌های دفاعی در تحریم‌ها رسیده ایم ‌و بیشتر تجهیزات دفاعی در ایران تولید می‌شوند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها