آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان در قطر

آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان در قطر
شنبه 22 شهريور 1399 - 11:02

پس از چندین دهه جنگ و خونریزی، طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان سرانجام امروز برای دستیابی به توافق صلح در دوحه قطر گرد هم می‌آیند.

العالم _ آسیا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، با گذشت چندین دهه از آغاز منازعات در افغانستان و با گذشت ۱۹ سال از حمله و دخالت‌های آمریکا و ایجاد فضای جنگ و خشونت در این کشور، قرار است دولت کابل و طالبان پس از ماه‌ها تأخیر، امروز گفت‌وگوهایی را در شهر دوحه قطر آغاز کنند.
سرانجام پس از ۶ ماه هیئت دولت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان روز جمعه عازم دوحه شد.
عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی آشتی ملی، حنیف اتمر، نامزد سمت وزارت امور خارجه و سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح، هیئت ۲۱ نفری دولت افغانستان را به دوحه همراهی می‌کنند.
نشست اولیه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی امروز شنبه با حضور مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا، مقام‌های قطری و نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های جهانی به صورت حضوری و یا آنلاین برگزار می‌شود.
عبدالله عبدالله، هنگام سفر به دوحه در فرودگاه حامد کرزی گفت که امیدوار است آغاز مذاکرات میان افغان‌ها تحولی بزرگ و تاریخی باشد.
وی افزود: «نمی‌خواهم نسبت به این مذاکرات بدبین باشم اما چالش‌ها را هم نباید نادیده گرفت.»
وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از ورود به دوحه گفت: «ما انتظار داریم برای نخستین بار پس از نزدیک به دو دهه، افغان‌هایی که پشت میز می‌نشینند، آماده باشند تا گفت‌وگوهای بحث برانگیزی را دربارۀ چگونگی حرکت کشورشان به جلو برای کاهش خشونت‌ها داشته باشند و آنچه مردم افغانستان می‌خواهند ارائه کنند.»
نشست اولیه مذاکرات در هتلی برگزار می‌شود که حدود ۶ ماه پیش توافق‌نامۀ میان آمریکا و طالبان در آن‌جا امضا شد و قرار است در روز دوشنبه نمایندگان افغانستان و طالبان در هتل دیگری در دوحه گفت‌وگوهای خود را رسماً آغاز کنند.
قرار بود این مذاکرات ماه‌ها پیش آغاز شود؛ اما تکمیل نشدن روند آزادی زندانیان طالبان و حکومت و همین‌طور افزایش سطح خشونت‌ها در افغانستان مانع آغاز این گفت‌وگوها شده بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها