تشدید تحرکات برای دستاوردسازی پیش از انتخابات؛ ترامپ در تلاش برای حل بحران قطر

تشدید تحرکات برای دستاوردسازی پیش از انتخابات؛ ترامپ در تلاش برای حل بحران قطر
شنبه 22 شهريور 1399 - 13:37

پس از تلاش‌ آمریکا برای کشاندن کشورهای عربی به میز سازش با رژیم صهیونیستی، منابع دیپلمات مصری فاش کردند که واشنگتن در تلاش است بحران شورای همکاری خلیج فارس را حل کند و فشارها را علیه ایران افزایش دهد.

العالم - آمریکا

منابع دیپلمات مصری در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری-تحلیلی «العربی الجدید» فاش کردند که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا، طی روزهای اخیر، در تلاش بوده تا بحران خلیج فارس را نیز پیش از آغاز انتخابات حل و فصل کند.

این پایگاه خبری به نقل از چند دیپلمات مصری که نام آنها را فاش نکرد، گزارش داد، «تماس‌هایی گسترده» میان برخی مقامات دولت آمریکا و مصر طی چند روز گذشته رد و بدل شده است تا به محاصره چهارجانبه عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین علیه قطر پایان داده شود.

این منابع در ادامه فاش کردند که دولت آمریکا با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور هم‌اکنون در تلاش است تا چند پرونده بحران در خاورمیانه را در راستای افزایش شانس پیروزی ترامپ در خاورمیانه حل و فصل کند.

در ادامه این گزارش آمده است که مسئله جبران کم‌شانسی اخیر دولت ترامپ در رقابت انتخاباتی که به علت «اوضاع اقتصادی و تأثیرات منفی همه‌گیری ویروس کرونا» به‌وجود آمده، واشنگتن را به اعمال فشار برای تکمیل پرونده سازش ابوظبی با تل‌آویو و ایفای نقش مؤثر در بحران لیبی برای گفت‌و‌گوی طرف‌های درگیر و از سوی دیگر، فشار به هم‌پیمانان آنها برای دست یابی به آتش‌بس و جلوگیری از رشد نقش روسیه در لیبی سوق داده است.

در همین ارتباط، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حدود یک ماه قبل، پس از وساطت در سازش ابوظبی با تل‌آویو، شامگاه روز گذشته (۲۱ شهریور/۱۱ سپتامبر) اعلام کرد بحرین و رژیم صهیونیستی به توافقی برای عادی‌سازی روابط دست پیدا کرده‌اند.

منابع مصری در ادامه فاش کردند که «مایک پامپئو»‌ وزیرخارجه آمریکا و «جرد کوشنر» داماد دونالد ترامپ با پنج کشور یادشده (قطر، امارات، عربستان سعودی، بحرین و مصر)‌ برای پایان دادن به بحران سه‌ساله خلیج فارس ارتباط تلفنی برقرار کردند.

این منابع تأکید کردند:‌ «دولت ترامپ در تلاش است تا امتیازی جدید برای خود رقم بزند و فشارهای بیشتری را علیه ایران از راه به نتیجه رساندن مسئله آشتی (بین کشورهای حاشیه) خلیج [فارس] اعمال کند».

این منابع همچنین گفتند که موضع تند قاهره علیه دوحه پس از گذشت سه سال از بحران خلیج فارس کمرنگ‌تر شده است؛ اما با این حال، حل این مسئله به تفاهم مصر با دیگر طرف‌های بحران بستگی دارد.

این منابع خبر دادند:‌ «علی‌رغم اینکه شرایط جدیدی به وجود آمده؛ دست یابی به یک راه‌حل نهایی و قطعی برای بحران خلیج فارس شاید اکنون محال باشد؛ اما با این حال،‌ می‌توان به توافقی اولیه برای تضمین کنار گذاشتن تنش بین طرف‌های [بحران] دست یافت».

منابع یادشده در ادامه فاش کردند که دولت آمریکا پیشنهاد داده است که در برخی اقداماتی که در راستای تحریم دوحه صورت گرفته، تجدید نظر شود مشروط بر اینکه اعلام لغو برخی از این اقدامات پیش از انتخابات آمریکا باشد تا اینگونه گامی اولیه برای آغاز مذاکرات گسترده فراهم شود. منابع مصری در ادامه افزودند: «به عنوان مثال، با وجود قطع ارتباط قاهره و دوحه، میان آنها هماهنگی‌هایی غیرمستقیم صورت گرفته است مثل پرونده اوضاع غزه و وضعیت جنبش حماس».

روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند.

عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها