آینده کابینه لبنان در هاله ای از ابهام!

آینده کابینه لبنان در هاله ای از ابهام!
يکشنبه 23 شهريور 1399 - 20:56

العالم _ لبنان

خبر:

در حالی که بناست طی روزهای آینده ترکیب کابینه لبنان به ریاست مصطفی ادیب نهایی و معرفی شود جریان امل نبیه بری و جریان آزاد میهنی باسیل اعلام کردند از همکاری با او در کابینه صرف نظر کرده اند هر چند هر دو تاکید دارند در خصوص تلاش برای بازسازی لبنان و اصلاح امور از هیچ گونه همراهی دریغ نخواهند ورزید.

تحلیل:

- مروری در تحولات دو هفته اخیر نشان می دهد نخست وزیر منتخب قبل از آنکه خود را پشتگرم به جریانات داخلی بداند نقطه اتکا خود را بر خارج از مرزهای لبنان و به ویژه فرانسه گذاشته است. با این نگاه، مصطفی ادیب باشعار تشکیل کابینه ای تکنوکرات و مستقل به جریان های عمده سیاسی لبنان کمتر توجه کرده است و این در حالی است که گفته می شود سعد الحریری و فواد سینیوره همچنان محل مشورت او در خفا هستند.

- در بیانیه نبیه بری که بعد از تحریم دو وزیر سابق لبنانی از جریان "امل" و "المرده" توسط امریکا صورت گرفت بر عدم همراهی امل با دولت جدید در امر کابینه تصریح شده است برخی بر این باورند که در ادامه لیست تحریمی امریکا احتمالا قرارگرفتن چهره هایی جدید و البته وابسته به امل دور از انتظار نیست و در واقع بری با این اقدام نسبت به این مساله محتمل واکنش نشان داده است. به نظر می رسد این رفتار امریکا بی ارتباط با فشارهای حداکثری بر نبیه بری برای کوتاه آمدن در مساله تعیین مرزهای ابی با اسرائیل باشد. بر این اساس امریکا می کوشد تا به زعم خود در سایه ضعف لبنان پرونده مرزهای ابی را با اسرائیل و به نفع اسرائیل سر و سامانی اساسی دهد.

- نقش آفرینی فرانسه در امور لبنان از دیدگاه برخی صاحبنظران در واقع ترجمان رفتار و سیاست های شکست خورده امریکا در لبنان است که از ناحیه ماکرون با لطافت و ملایمت درحال پیگیری است.

- همه این امور در حالی است که وفق قانون اساسی لبنان رییس جمهور از حق اظهار نظر در خصوص ترکیب کابینه بهره مند است و مبتنی بر سنت رایج در لبنان کمتر می توان مساله ای را بدون رضایت اغلبیت جریان های سیاسی لبنان صورت داد و عملیاتی کرد.

-بری با اینکه یک پایه از جریان دوگانه شیعی است اما در بیانیه خود اورده است که از جانب جریان خود تصمیم گرفته و اعلام موضع کرده است. باسیل هم موضع جریان مسیحی خود را رسانه ای کرده است با این حال اینکه جریان 8 مارس طی روزهای آینده در مقابل ترکیب دولت جدید چه موضعی اتخاذ کند؟ نیازمند گذر زمان است اگرچه واقعیت ان است که "دولت بی طرف" باتوجه به دشمنی های اسرائیل در لبنان اساسا مورد پذیرش این ائتلاف نمی باشد.

پربیننده ترین خبرها