رییس جمهور چین: هیچ کشوری حق تسلط بر سرنوشت سایر کشورها را ندارد

رییس جمهور چین: هیچ کشوری حق تسلط بر سرنوشت سایر کشورها را ندارد
سه شنبه 1 مهر 1399 - 10:26

اظهارات شی جی پینگ در حالی مطرح می‌شود که اختلافات واشینگتن و پکن بر سر طیف گسترده‌ای از مسائل در ماه‌های اخیر تشدید شده است.

العالم - آسیا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی ویدیوی خود در نشست سران به مناسبت گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل تاکید کرد: سازمان ملل باید عدالت را حفظ کند و کشورهای بزرگ و کوچک به یکدیگر احترام بگذارند.

او افزود: هیچ راهی برای یک جانبه گرایی وجود ندارد. همه کشورها باید با پایبندی بر مشورت، ساخت و اشتراک مشترک، از امنیت عمومی حفاظت کنند و مشترکا از ثمرات توسعه بهره مند شوند تا سرنوشت جهان به طور مشترک تحت کنترل قرار گیرد.

رییس جمهور چین اظهار کرد: افزایش نمایندگی و صدای کشورهای در حال توسعه در سازمان ملل ضروریست تا به این ترتیب سازمان ملل بتواند منافع و خواسته های اکثر کشورها را به صورت متعادل تری منعکس کند.

شی تصریح کرد: هدف و اصول منشور سازمان ملل معیار اصلی برای سروسامان دادن مناسبات بین المللی است و پایه مهمی برای ثبات نظم بین المللی به شمار می رود که بدون تردید باید حفظ شود. مناسبات و منافع کشورها باید با نظام و مقررات هماهنگ شود و نباید کشورهای زورگو برای آن تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: کشورهای بزرگ باید به عنوان طرفداران و مدافعان قانون بین الملل پیشگام شوند و تعهدات خود را رعایت کنند و به استثناها نپردازند. آنها باید از استانداردهای دوگانه خودداری کنند و همچنین نمی توانند قوانین بین المللی را تحریف کنند، نباید به نام قانون، حقوق و منافع قانونی سایر کشورها را نقض و صلح و ثبات بین المللی را تخریب کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها