توطئه جدید علیه حزب‌الله؛ رهبر مسیحیان مارونی به دنبال چیست؟

توطئه جدید علیه حزب‌الله؛ رهبر مسیحیان مارونی به دنبال چیست؟
سه شنبه 1 مهر 1399 - 21:39

اظهارات رهبر مسیحیان مارونی و پافشاری وی بر مواضع خود علیه شیعیان لبنان، همچنان با انتقادات بسیاری روبرو می شود، چنانکه مراجع سیاسی و دینی لبنان بارها از این اظهارات ابراز شگفتی کردند.

العالم ـ کشکول

شورای عالی اسلامی شیعه لبنان در بیانیه ای اظهارات پاتریک مار بشاره پطرس علیه شیعیان و بویژه حزب الله لبنان را محکوم کرد، جنبش امل نیز در بیانیه ای تاکید کرد که اظهارات یکی از مراجع دینی عالی رتبه در لبنان در راستای حفظ وحدت و ثبات کشور نیست بویژه که در مرحله ای دقیق و حساس بسر می بریم. این اظهارات مانند ریختن بنزین در آتش است و احتمال درگیری های طائفی را افزایش می دهد.

جنبش امل افزود: رهبر مسیحان مارونی اگر به اشتباه راهبردی خود اعتراف کند، یک فضیلت برای او به شمار می آید تا آنکه بر مواضع خود پافشاری کند مواضعی که در راستای خدمت به دشمنان لبنان و در راس آنها دشمن صهیونیستی است.

حزب الاتحاد نیز درباره خطرات این اظهارات تحریک برانگیز هشدار داد و گفت: اینگونه گفتارها تاثیرات گسترده منفی بر وحدت ملی خواهند داشت. بیگانگان هرچقدر بخواهند ابتکارهایی تحت نام اصلاحات سیاسی و مالی مطرح کنند در نهایت آنها منافع خود را بر منافع ملی لبنان ارجحیت می دهند.

پاتریک مارونی ها امروز بار دیگر در گفتگو با یان کوبیش نماینده سازمان ملل در لبنان طرح خود مبنی بر لزوم "بی طرفی مثبت" لبنان و حمایت جامعه بین المللی از این طرح را مطرح کرد تا لبنان بتواند در شرق و جهان ایفای نقش کند. و طبق دفتر رسانه ای پاتریک مارونی، مساله حضور مجدد نیروهای بین المللی در لبنان و اهمیت آن در تامین ثبات در جنوب لبنان نیز مطرح شد.

پس از آنکه برگه تحرکات مردمی در لبنان به اهداف مورد نظر دست نیافت، اینک از اظهارات پاتریک مارونی ها در شرایط فعلی بهره برداری سیاسی شد؛ و هدف از آن تضعیف حزب الله در سطح ملی از طریق ضربه زدن به متحدانش و منزوی کردن شیعیان از بافت ملی لبنان است.

برکسی پنهان نیست که آمریکا و رژیم اشغالگر برای ضربه زدن به مقاومت اسلامی در منطقه تلاش می کنند تا نقش مستقیم آن در درگیری عربی اسراییلی را تضعیف کنند؛ این امر به وضوح در لبنان و عراق دیده می شود. تحرکات مستقیم و غیرمستقیم اخیر امریکا و رژیم اشغالگر در عراق و لبنان از طریق برگزاری تظاهرات بهترین دلیل بر این مدعاست. اینک نیز می کوشند تا با برانگیختن مراجع دینی علیه حزب الله لبنان، حزب الله را از متحدانش جدا کنند و در لبنان منزوی سازند.

در حالی که کسانی که هوادار طرح بی طرفی پاتریک هستند، ادعا می کنند که این امر هدفش تسریع در نجات میهن و شهروندان از خطرات مرحله فعلی است؛ اما در واقع ادعای "بی طرفی" خود نوعی فرمانبرداری داوطلبانه از دیکته های بیگانگان به منظور تضییع فرصت تشکیل دولت نجات قدرتمند است .

علامه شیخ علی یاسین العاملی رییس دیدار علمای صور گفت: هیچ طرف سیاسی و یا دینی حق ندارد شرط های سیاسی و یا قوانینی علیه دیگران وضع کند، سپس خواهان بی طرفی شود. زیرا این امر در ایجاد چنددستگی میان اقشار ملت لبنان می افزاید. شیخ احمد قبلان نیز خاطرنشان کرد که بی تردید نظام سیاسی شکست خورده است و توسعه و پیشرفت امری ضروری است. شما مختار هستید که میان دولت مدنی و دولت مبتنی بر طائفه ها یکی را انتخاب کنید؛ فرد شجاع کسی است که گزینه دولت مدنی را انتخاب کند نه دولت طایفه ها و فرقه ها.

پربیننده ترین خبرها