دیپلماسی ناوچه در خلیج فارس؛ آخرین اشتباه ترامپ

دیپلماسی ناوچه در خلیج فارس؛ آخرین اشتباه ترامپ
شنبه 5 مهر 1399 - 14:10

 به قول "فیونا هیل"، مشاور سابق کاخ سفید در دولت ترامپ، واشنگتن اکنون دیگر به دنبال گدایی توجه و همراهی متحدان خود در جهان است.

العالم - تحلیل روز

حتی نمایندگان مجلس و سنای آمریکا هم فهمیده اند که سیاست "تحریم حداکثری" دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران – که بیش از دو سال است که اعمال می شود – نه تنها نتواسته است ایران را وادار به مذاکره با آمریکا کند بلکه انزوای بی سابقه آمریکا را به دنبال داشته است.

نمایندگان و سناتورهای آمریکایی در نشست پرسش و پاسخ کمیسیون روابط خارجی سنا – که به درخواست الیوت ابرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برگزار شد – به صراحت اذعان کردند که سیاست های تحریمی کشورشان علیه ایران شکست خورده است.

آنها سیاست های ترامپ در قبال ایران را آماج انتقادهای تند و گزنده خود قرار داده و گفتند که این سیاست ها نه تنها هیچ تأثیری در متوقف کردن ایران نداشته است بلکه باعث تقویت بیش از پیش این کشور شده است و انزوای آمریکا را در سطوح بین المللی به دنبال داشته و خسارت های سنگینی به روابط این کشور با متحدان اروپایی اش وارد کرده است.

با تأملی بر اظهارات اعضای دولت ترامپ – از شخص ترامپ گرفته تا وزیر خارجه اش مایک پمپئو و الیوت آبرامز، نماینده ویژه او در امور ایران – متوجه چندگانگی و تضاد کامل بین آنها می شویم. در واقع همانطور که دیگر کشورها هم دریافته اند، آمریکا پس از دریافت سه سیلی پیاپی در شورای امنیت بین الملل امروز شاهد آن است که آبرامز دوباره همان اظهارات و تهدیدهای پمپئو را تکرار می کند مبنی بر اینکه مکانیسم ماشه به رغم مخالفت 13 عضو شورای امنیت بین الملل در عمل در 19 سپتامبر جاری آغاز شده است.!!

آمریکا اولین سیلی را زمانی دریافت کرد که شورای امنیت سازمان ملل با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کرد، سیلی دوم هم زمانی بود که این شورا برگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران را رد کرد و در نهایت سیلی سوم را پس از آن خورد که این شورا و همه کشورها طرح پمپئو برای فعال کردن مکانیسم ماشه را رد کرد.

این لجاجت بچه گانه ترامپ و دولتش در مقابل محافل رسمی بین المللی، دیمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل را بر آن داشت تا در توییتی بنویسد: خیلی دردناک است که می بینیم یک کشور بزرگ این طور خود را تحقیر می کند و لجوجانه با دیگر اعضای شورای امنیت مخالفت می کند ما همه در آگوست گذشته گفتیم که ادعاهای واشنگتن برای مکانیسم ماشه غیر قانونی است. آیا واشنگتن کر است؟

به نظر می رسد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه آنجا که گفته است آمریکا "نمی فهمد" خیلی دقیق تر از هموطن خود بولیانسکی حرف زده است. وی بر اساس مخالفت بی سابقه جامعه بین الملل با سیاست آمریکا حرف زده است. زیرا این اولین بار است که انگلیس در شورای امنیت رو در روی آمریکا قرار می گیرد و همین نکته می توانست زنگ خطری برای دولت ترامپ باشد و آن را مجبور کند دست از لجاجت های بچه گانه بردارد تا شاید از این طریق اندک حیثیت باقیمانده آمریکا در جهان را حفظ کند اما آنچه که در عمل اتفاق افتاد کاملا بر عکس بود؛ ترامپ و پمپئو و آبرامز لجوج تر شدند؛ آنها هنوز هم در توهم مکانیسم ماشه به سر می برند و در این خواب و خیالند که ایران یا باید با آمریکا مذاکره کند یا از گرسنگی بمیرد.!!

در طرف مقابل، مواضع تهران در قبال همه بحران هایی که ترامپ با خروج از برجام – آنهم با تحریک دامادش کوشنر و در جهت جلب رضایت "اسرائیل" و عربستان – به وجود آورده است، همان است که بود. آمریکا پس از انزوای خفت بارش باید به برجام برگردد و خسارت هایی را که به ملت ایران وارد کرده است جبران کند. چهار دهه گذشته ثابت کرده است که ملت ایران زیر بار زور نمی رود و در مقابل تهدیدها و فشارهای آمریکا از پا نمی افتد.

ترامپ فکر می کند دیپلماسی ناوهواپیمابر و ناوچه می تواند ایران را از مواضع خود، منصرف کند. لذا ناو هواپیمابر "نیمیتز" را همراه با چند ناوچه به منطقه فرستاد و همزمان با تهدید پمپئو به فعال سازی مکانیسم ماشه، ناو و ناوچه های خود را به خلیج فارس فرستاد.

دیپلماسی ناوچه بزرگترین اشتباه آمریکا خواهد بود؛ زیرا ایران با انتشار عکس ها و فیلم هایی از ناوچه های آمریکایی که با استفاده از پهپاد گرفته شده اند، نشان داده است که این تجهیزات را زیر نظر دارد. فرماندهان سپاه و ارتش ایران تأکید کرده اند که سراسر خلیج فارس را زیر نظر دارند؛ و هر ناو و ناوچه ای که در این منطقه جابجا شود، مبدأ و مقصد و مسیر آن رصد خواهد شد. حتی کادر ناو "نیمیتز" هم به طور کامل رصد شده و چاره ای ندارند جز اینکه به نیروهای ایرانی جواب پس بدهند.

همه جهان مدیون ملت ایران است؛ ملتی که با مقاومت و پایداری اسطوره ای خود، طی 40 سال گذشته، ضربه های دردناکی به جایگاه و حیثیت آمریکا وارد کرده و نقاب از چهره این کشور انداخته است و اکنون جهان با چهره عریان یک تروریست خونخوار رو به روست که هیچ احترامی برای قوانین بین المللی و اصول انسانی و ارزشهای اخلاقی قائل نیست و به صرف اینکه قدرت تسلیحاتی دارد، فجیع ترین جنایات را در حق ملت و کشورهای دیگر مرتکب می شود.

  • منيب السائح - العالم

پربیننده ترین خبرها