ترکیه:‌ همه می دانند که قاتلان خاشقچی چه کسانی هستند

ترکیه:‌ همه می دانند که قاتلان خاشقچی چه کسانی هستند
شنبه 12 مهر 1399 - 00:51

"فخرالدین آلتون " مدیر رسانه‌ای و مسؤول ارتباطات دولت ترکیه روز جمعه در توئیتی با کنایه به ناعادلانه بودن روند رسیدگی به پرونده جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در استانبول اعلام کرد: همه ما می‌دانیم که عاملان قتل خاشقچی چه کسانی هستند.

العالم-ترکیه

آلتون در سلسله توئیت‌هایی نوشت: ۲ سال پیش در چنین روزی، جمال خاشقچی، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست وارد کمین [تعبیه شده] در کنسولگری عربستان در استانبول شد.

وی افزود: فردی در عربستان بدون اطلاع ترکیه، یک گروه مرگ شامل یک متخصص پزشکی قانونی و فردی شبه خاشقچی را به همراه یک اره استخوانی راهی استانبول کرد.

آلتون اضافه کرد: بیایید کاری کنیم که آنان هزینه زیادی بپردازند. قاتلان تبعه سعودی را روانه ترکیه کردند.

وی نوشت:تمام تیم [قتل خاشقچی] را از عربستان به ترکیه بفرستید تا تمام عاملان قتل خاشقچی با حضور ناظران بین‌المللی به صورت علنی ظاهر شوند. بیایید با تحقیقات در ترکیه [در خصوص این پرونده] همکاری کنید.

دادگاهی در استانبول ژوئیه سال جاری میلادی (۱۳ تیرماه ۹۹) محاکمه غیابی ۲۰ سعودی از جمله دو دستیار پیشین محمد بن سلمان را آغاز کرده بود.

دادستان عمومی ترکیه نیز ماه گذشته (سپتامبر) علیه شش سعودی دیگر مظنون به دست داشتن در ترور خاشقچی اتهاماتی را مطرح کرد.

سخنگوی رسمی دادستانی کل عربستان ۱۶ شهریورماه با اعلام احکام نهایی درباره هشت متهم پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، از بسته شدن پرونده این قتل خبر داده بود.

وی افزود: پنج تن از محکومان هر کدام به ۲۰ سال، یک نفر به هفت سال و دو نفر هم به تحمل ۱۰ سال حبس، محکوم شدند.

این سخنگو، احکام صادره را نهایی و لازم الاجرا دانست.

توران کیسلاکچی رییس انجمن رسانه‌ای ترکیه و کشورهای عربی که خاشقچی در آن عضویت داشته است، در این باره گفت: عدالت دو سال است که ناپدیده شده است.

گزارشگران بدون مرز نیز از کشورهای گروه ۲۰ خواستند تا پیش از شرکت در اجلاس این گروه که قرار است ماه نوامبر آینده در ریاض برگزار شود، برای ارتقای آزادی مطبوعات در عربستان، این کشور را زیر فشار بگذارند.

ایرول اندره اوغلو نماینده سازمان خبرنگاران بدون مرز در این باره گفت که دادن میزبانی گروه ۲۰ به عربستان پارادوکسی است که تلاش‌های جهانی برای تحقق عدالت [در عربستان] را تضعیف خواهد کرد.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیات حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

دولت سعودی پس از ۱۸ روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها