افغانستان از موضع قبلی درباره مناقشه قره‌باغ عقب نشست

افغانستان از موضع قبلی درباره مناقشه قره‌باغ عقب نشست
شنبه 12 مهر 1399 - 17:39

وزارت خارجه افغانستان روز شنبه از موضع حمایتگرانه قبلی خود در قبال مناقشه «قره باغ» عقب نشینی کرد.

العالم ـ آسیا

به گزارش خبرگزاری "آوا پرس" افغانستان، پس از آنکه وزارت خارجه افغانستان دوشنبه گذشته از جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ در قفقار جنوبی حمایت کرد و با واکنش شدید ارمنستان (طرف مقابل جمهوری آذربایجان) رو به رو شد؛ از موضع قبلی خود عقب نشینی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در این رابطه گفت:"موضع دولت افغانستان این است که این مشکل از راه مذاکره و گفت‌وگو حل شود و ما بر این موضع خویش استوار هستیم».

«گران هیواد» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان امروز با انتشار یک پیام ویدئویی در واکنش به درخواست ارمنستان برای لغو عضویت این کشور از سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که درباره لغو و یا تعلیق اعضای ناظر، شورای رهبری سازمان پیمان امنیت جمعی تصمیم می‌گیرد.

وی بدون تاکید مجدد بر حمایت کابل از موضع آذربایجان در مناقشه قره‌باغ افزود که شورای رهبری سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از رهبران دولت‌های عضو این سازمان است که دولت افغانستان با این کشورها و رهبران‌شان روابط «بسیار نیک و حسنه» دارد.

وزارت خارجه افغانستان روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود: منطقه ناگورنو-قره‌باغ در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده و افغانستان خواستار پایان اِشغال آن توسط ارمنستان است.

وزارت خارجه افغانستان همچنین تاکید کرده بود که کابل خواستار برقراری دوباره آتش‌بس و رفع بحران طولانی در این منطقه از راه مسالمت‌آمیز است.

در پی این اظهارات بود که «آرارات میرزویان» رئیس پارلمان ارمنستان دیروز بطور رسمی از دبیرخانه مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی خواست تا عضویت افغانستان در این سازمان را لغو کند.

خبرگزاری ارمنستان (آرمن پرس) دیروز گزارش داد که وی تصریح کرد که پارلمان این کشور از سازمان معاهدۀ امنیت جمعی (سستو) رسماَ خواسته که روند لغو عضویت ناظر افغانستان را در این سازمان، آغاز کند.

رئیس شورای ملی یا پارلمان ارمنستان گفت که این خواست را در پاسخ به اعلامیۀ افغانستان در ارتباط با منازعه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان مطرح کرده‌اند، چون این دو کشور بر سر منطقۀ ناگورنو قره‌باغ با هم درگیر شده‌اند.

به گزارش ایرنا، سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد و کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای دائم آن هستند و افغانستان و صربستان نیز از سال ۲۰۱۳ تاکنون به عنوان اعضای ناظر به عضویت این سازمان درآمدند.

گفتنی است که اهداف اصلی این سازمان حفظ و تامین امنیت کشورهای عضو، مبارزه با تروریسم و جنایات سازمان یافته، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جنگ‌افزار و جابجایی آن در منطقه و مبارزه با افراطگرایی و تجزیه‌طلبی می‌باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها