کرملین اعزام نیروهای حافظ صلح روسی به قره‌باغ را بررسی می‌کند

کرملین اعزام نیروهای حافظ صلح روسی به قره‌باغ را بررسی می‌کند
يکشنبه 13 مهر 1399 - 12:05

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت: مسکو می‌تواند نیروهای صلح خود را به شرط موافقت جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان به منطقه درگیری در قره‌باغ کوهستانی اعزام کند.

العالم ـ اروپا

پسکوف با اشاره به تشدید درگیری ها در قره‌باغ به خبرنگاران گفت: «حافظان صلح روسیه فقط با رضایت دو طرف منازعه می توانند وارد شوند.
در عین حال سخنگوی دولت ارمنستان گفت که ورود نیروهای صلح در قره باغ "عملاً غیرممکن است به گفته وی جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴میلادی با این موضوع موافقت نکرد و اکنون نیز موافقت نخواهد کرد.

پیش از این، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی الجزیره اظهار داشت که موضوع آوردن صلحبانان روسی به قره باغ می تواند در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه گسترده تری مطرح شود.
نیکول پاشینیان اظهار داشت که اگر «ترکیه در امور داخلی قفقاز جنوبی دخالت نکند، آتش بس در قره باغ کوهستانی امکان پذیر است».
به گزارش ایرنا، تنش بین جمهوری های ارمنستان و آدربایجان در منطقه قره باع در ۲۷ سپتامبر(ششم مهر) بالا گرفت. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغازکننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها