عراق با حشد الشعبی، عراق بدون حشد الشعبی

عراق با حشد الشعبی، عراق بدون حشد الشعبی
دوشنبه 21 مهر 1399 - 21:00

خبر:

علی رغم توافق نخست وزیر عراق با روسای اقلیم درخصوص سنجار همچنان مخالفت ها با این توافق در عراق دامنه دار است.


تحلیل:

- اولین دسته از مخالفین این توافق مردم و مسئولان محلی سنجار هستند که استدلال می کنند در 2014 و به هنگام حمله داعش کردها پشت آنها را خالی کردند و موجبات سقوط سنجار و بروز فجایع انسانی در این منطقه را رقم زدند در همین حال ایشان نجات سنجار از دست داعش را مدیون جانفشانی حشد الشعبی می دانند.

- در کنار مردم سنجار بسیاری از سیاسیون و مردم عراق قرار دارند که حذف حشد الشعبی از معادلات امنیتی عراق را خسارت بار معرفی می کنند و معتقدند تامین امنیت عراق جز در سایه توسل به نهاد قانونی و مردمی موسوم به حشد الشعبی بسیار دشوار می نماید.

- واقعیت آن است که در سالهای اخیر و با رفع تهدیدات اساسی داعش از عراق طرح های آمریکایی متوجه خالی کردن این نهاد مردمی از محتوا و بالمال حذف آن شد. تلاشهای معطوف به ایجاد اختلاف میان اعضا و ارکان حشد، کوشش برای ایجاد فاصله میان مردم عراق و رزمندگان حشد بویژه در زمان برگزاری تظاهرات اصلاح خواهانه مردم عراق، تلاش برای خلع سلاح حشد و تبدیل آن به نیرویی فاقد قدرت اثرگذاری و... از جمله این تلاشهای ناکام است. به نظر می رسد آمریکا پس از عدم توفیق در تحقق این اهداف اقدام جدیدی را در دستور کار قرار داده است که عبارت است از تلاش برای کوتاه کردن دست حشد الشعبی و نیروهای مقاومت از مناطقی که حضور این نیرو در آن تضمین کننده امنیت آن تلقی می شود.

- در اقدام جدید و در حالی که دستور کار دولت جدید عراق حسب توافق گروههای سیاسی پشتیبان دولت، مساله اصلاح معیشت مردم و در عین حال تامین شرایط اخراج بیگانگان از این کشور تعریف شده بود مسائلی چون اخراج نیروهای مقاومت از منطقه خضرا و دور کردن آنها از فرودگاه بغداد در دستور کار قرار گرفت، با ماجرای توافقات پیرامون سنجار تقویت شد و گفته می شود در مناطقی چون "جرف الصخر" بناست ادامه یابد. جالب آنکه پیش از اینها اقداماتی درخصوص کم رنگ شدن حضور نیروهای پاسدار امنیت عراق در مرزها نیز جامه تحقق به تن کرده بود. این در حالی است که این روزها و تنها در یک فقره آزادسازی دواعش در بند قسد در شمال سوریه هر روز وارد مرحله جدیدی می شود و مبتنی بر آخرین اخبار از جمعیت 10 هزار نفری دواعش در بند قسد تعداد 4000 نفر از آنان بزودی مشمول آزادی قرار خواهند گرفت. نکته جالب توجه آنکه پیش از این تعدادی از فرماندهان داعشی در بند در شمال سوریه به مقصد بغداد آزاد شده بودند.

- در همین راستا و در حالی که گفته می شود تقریباً سفارت آمریکا در بغداد خالی از پرسنل است و در شرایطی که کردها پرونده قابل توجهی بویژه درخصوص تامین امنیت سنجار نداشته اند و بالاخره در حالی که انتخابات عراق نزدیک است برخی از آگاهان مسائل عراق ترجیح می دهند توافق سنجار را با انگیزه های سیاسی و انتخاباتی تفسیر کنند. نکته جالب توجه آنکه اساساً سنجار هیچ گاه در شمار مناطق محل اختلاف کردها و دولت بغداد نبوده است که حل مشکلات فی مابین در دستور کار طرفین قرار گیرد.

- البته جمله این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که پیش از این تلاشی وسیع و در قالب رویکردی معطوف به جنگ روانی غربی در عراق صورت گرفت تا مقاومت عراق به عنوان نیرویی مخل امنیت و استقرار معرفی شود. در برجسته ترین این اقدامات می توان به حمله بی هویت 10 روز پیش به منزلی مسکونی در رضوانیه عراق اشاره کرد و در کنار آن از حملاتی مشکوکی سراغ گرفت که متوجه اماکن دیپلماتیک بود.

- آنچه در عراق امروز در جریان است به نظر تلاشی است هدفمند که اصرار دارد با خلق مسائلی فرعی آنها را بجای مسائل اصلی و دغدغه های اساسی ملت عراق حقنه کند این در حالی است که همواره هوشیاری سه رکن ملت، مرجعیت و بالاخره مقاومت عراق باطل السحر چنین دسیسه هایی بوده است.

پربیننده ترین خبرها