سفر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی به سودان برای تحویل عمر البشیر به لاهه

سفر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی به سودان برای تحویل عمر البشیر به لاهه
شنبه 26 مهر 1399 - 16:04

دادستان دیوان کیفری بین المللی روز شنبه برای رایزنی درباره تحویل «عمر البشیر» به دادگاه لاهه به سودان سفر می کند.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش رسانه های عربی، فاتو بنسودا دادستان دیوان کیفری بین المللی، قرار است در سفر به سودان درباره تحویل عمر البشیر رئیس جمهوری پیشین این کشور به دادگاه لاهه با مقام های دولت انتقالی این کشور گفت وگو کند.

بر اساس این گزارش بنسودا در این سفر سه روزه قصد دارد تا موافقت مقام های سودانی را برای محاکمه عمر البشیر و شمار دیگری از مقام های دولت او در دادگاه لاهه جلب کند.

پیش‌تر شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرده بود که این کشور البشیر را به هیچ سازمان خارجی تحویل نمی دهد و وی را در کشور خودشان محاکمه خواهند کرد.

دیوان بین‌المللی کیفری بعد از خلع البشیر از ریاست جمهوری سودان از مقامات این کشور، خواسته بود او را تحویل این نهاد بین المللی دهند.

به گزارش ایرنا، دادگاه بین المللی لاهه البشیر را به نسل کشی، کشتار سودانی‌های غیر عرب در دارفور (واقع در جنوب این کشور) و جنایت علیه بشریت متهم و در سال ۲۰۰۹ حکم بازداشت وی را صادر کرد.

طبق گزارش سازمان ملل در پرونده نسل کشی دارفور، از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۰۳ بین نیروهای دولت سودان و نیروهای شبه نظامی متحد آنها در یک سو و نیروهای شورشی در سوی دیگر بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته و دست کم ۲ میلیون نفر دیگر بی خانمان شدند.

پربیننده ترین خبرها