انتخابات آمریکا ۲۰۲۰؛ جمهوری‌خواهان علیه رأی‌دهندگان

انتخابات آمریکا ۲۰۲۰؛ جمهوری‌خواهان علیه رأی‌دهندگان
يکشنبه 27 مهر 1399 - 15:18

افزایش مشارکت در رأی‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای کارشکنی در روند حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی را نمایان‌تر کرد.

العالم - آمریکا

خبرگزاری‌ها امروز به نقل از «پروژه انتخابات ایالات‌متحده» (United States Election Project) خبر دادند که تعداد آمریکایی‌هایی که تا ساعات اخیر در رأی‌گیری‌های زودهنگام یا غیابی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان شرکت کرده‌اند به بیش از ۲۵ میلیون نفر رسیده است.

این رکوردشکنی نشان از افزایش مشارکت در انتخابات این دور داشته و بالغ بر ۱۸ درصد مجموع آراء دور گذشته است. در انتخابات سال ۲۰۱۶ حدود ۵۵ درصد واجدین شرایط در رأی‌گیری شرکت کردند. به نظر می‌رسد شرایط خاص کرونایی و همچنین رقابت شدید احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات برای حفظ یا کنار نهادن دونالد ترامپ در این رشد مشارکت دخیل بوده باشد.

افزایش اشتیاق برای رأی دادن از یک سو و کاهش شعب رأی‌گیری از سوی دیگر موجب شده تا به عنوان نمونه رأی‌دهندگان در ایالت جورجیا تا ۸ ساعت برای شرکت در انتخابات معطل شوند. دموکرات‌ها رقبای جمهوری‌خواه خود را متهم می‌کنند که برای افزایش احتمال پیروزی نامزد خود در ادوار مختلف انتخابات کوشیده‌اند تا زمینه کاهش مشارکت رأی‌دهندگان را از طرق گوناگون همچون کاهش شعب رأی‌گیری فراهم سازند.

نیک اندرسون کاریکاتوریست بنام آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر سال ۲۰۰۵ امروز در کارتونی به این مشکل رأی‌دهندگان پرداخت.

دونالد ترامپ برای افزایش شانس خود در جلب آراء ایالات رقابتی و کلیدی این بار به میشیگان رفت. به تازگی اخباری در مورد تلاش نافرجام تعدادی از شبه‌نظامیان راست‌گرای این ایالت برای ربودن گرچن ویتمر (Gretchen Whitmer) فرماندار دموکرات آن و سرنگونی دولت محلی منتشر شده است. ترامپ نیز در سخنرانی خود از محدودیت‌های اجتماعی فرماندار برای مبارزه با شیوع بیشتر ویروس کرونا انتقاد کرد و زمانی که با فریاد «زندانی‌اش کن!» هوادارانش مواجه شد، با لبخند گفت: «همگی‌شان را باید زندانی کرد!»

ویتمر نیز در توییتی از شعارهای مذکور انتقاد کرد و آن را تهدیدی علیه خود و خانواده‌اش دانست. بن رودز مشاور وقت باراک اوباما نیز در صفحه توییتر خود نوشت که ترامپ در این سخنرانی تروریست‌های داخلی را علیه فرماندار میشیگان تهییج کرده است.

ترامپ در اواسط بهار و پس از آنکه تعدادی از افراد مسلح در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی در برابر مجلس ایالتی میشیگان تجمع کردند، توییت کرد: میشیگان را آزاد کنید!

اتکای جو بایدن به قرائت سخنرانی خود از نمایشگر دیجیتال که پیشتر هم هدف استهزاء ترامپ و هوادارانش قرار گرفته بود این بار سوژه توییت اریک ترامپ شد. پسر رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار فیلمی از سخنرانی نامزد دموکرات‌ها در ایالت میشیگان نوشت: بایدن هنگام سخنرانی برای هفت نفر هم به تله پرامتر نیاز دارد؟

نتایج جدیدترین نظرسنجی در ایالت میشیگان که به وسیله تارنمای هیل و موسسه افکار سنجی هریس انجام شده نشان می‌دهد که بایدن با کسب ۵۴ درصد اقبال عمومی،۱۱ درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود پیش است. ترامپ ۴ سال پیش توانست در رقابتی تنگاتنگ و با اختلافی کمتر از ۰.۳ درصد آراء، ۱۶ رأی گزینشگران این ایالت غرب میانه را به خود اختصاص دهد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها