احتمال آشوب در آمریکا پس از انتخابات

احتمال آشوب در آمریکا پس از انتخابات
سه شنبه 13 آبان 1399 - 23:00

مردم آمریکا امروز سه شنبه برای پایان دادن به تبلیغات انتخاباتی تلخ و اختلاف انگیز، پای صندوق های رای رفتند این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند از جو بایدن رقیب دموکرات خود درنظر سنجی ها پیش بیافتد و 4 سال دیگر در کاخ سفید بماند.

العالمنظرکده

ترامپ در آخرین روزهای تبلیغات انتخاباتی خود و علیرغم آگاهی از تصمیم دادگاه برای تمدید رای گیری پستی، خواهان اعلام نتایج در شامگاه سه شنبه پس از بسته شدن صندوق های رای شد وی به طرفداران خود تاکید کرد برای 4 سال دیگر رئیس جمهور باقی خواهد ماند.

جو بایدن نامزد دموکرات نیز از حمله هواداران ترامپ به یکی از اتوبوس های تبلیغاتی وی در تگزاس انتقاد کرد و گفت فرزند ترامپ هواداران پدرش را واداشته تا محل وی و کامالا هاریس معاونش را شناسایی کرده و رفتار وحشیانه ای نشان دادند.

ترامپ نیز با بازپخش ویدئوی خشونت آمیز که بیانگر حمله است، آنرا تایید کرد و گفت تگزاس را دوست دارد. جان برینان رئیس پیشین اطلاعات آمریکا پیش بینی کرد این خشونت افزایش یابد. وی ابراز امیدواری کرد ترامپ از هوادارانش بخواهد در اقدامات خشونت آمیز شرکت نکنند .

وی گفت ترامپ با این گفته که انتخابات تقلبی است و تبلیغ دروغ و اختلاف افکنی میان مردم آمریکاست ، در صدد هراس افکنی در میان رای دهندگان است.

گارد ملی آمریکا نیز برای مقابله با تنش های احتمالی در روزهای آتی، یگانی از پلیس نظامی تشکیل داد، وزارت امنیت داخلی نیز از اعضای خود خواست برای حمایت از ساختمان های فدرال دولت آمریکا در واشنگتن آمادگی داشته باشند .

مقامات پایتخت نیز برای حفاظت از ساختمانها ،خیابانها و کوچه های نزدیک به کاخ سفید موانع سیمانی و آهنی نصب کردند.

ناظران مسائل امریکا معتقدند انتخابات امسال آمریکا نقطه عطفی در تاریخ آمریکاست و ممکن است مسالمت آمیز نبوده و نتایجش علیرغم اصرار ترامپ مبنی بر اعلام فوری نتایج، دیرت اعلام شود .

آنها معتقدند جمهوری خواهان واقعا نگران این هستند که نظر سنجی ها این بار مانند دوره کلینتون اشتباه نخواهد کرد و بایدن عملا با آراء بیشتری پیشروست از اینرو ترامپ روش های دیگری را پیش گرفته که مهم ترینش حمله گروهی از شبه نظایان ترامپی به یک اتوبوس تجمع انتخاباتی بایدن و جلوگیری از ادامه مسیر بود.

آنان ابراز داشتند این انتخابات ممکن است مسالمت امیز نباشد و نتایجش فوری منتشر نشود و شبه نظامیان سفیدپوست برای ترساندن مردم و جلوگیری آنان از انتخاب بایدن استخدام شده بودند.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند رقابت تاریخی و بی سابقه ای در امریکا در حال جریان است و تلاش دموکراتها بسیار جدی است و حتی می خواهد قدرت خود را در مناطق جمهوری خواهان نیز نشان دهد و این انتخابات ، بازسازی نفوذ این احزاب در سراسر امریکا به شمار می رود.

آنان با وجود تاکید بر امکان واکنش نشان دادن هواداران ترامپ در صورت رای نیاوردن وی ، اما می گویند مردم به خیابانها نخواهند آمد.

ناظران معتقدند عامل اقتصادی در این مرحله حتی پیش از موضوع بهداشت و کرونا دراولویت قرار دارد زیرا شهروندان مستقیما تحت تاثیرآن هستند از اینرو امریکایی ها اماده پذیرش فردی هستند که وعده بهبود اقتصاد را بدهد.

آنها افزودند حتی افرادی که شک دارند رسوایی های این رئیس یا دیگری برایشان مهم نیست انان به دنبال طرح ها یا مسائلی هستند که ثابت کند فردی که می اید برای انان به ویژه در بخش اقتصادی و در درجه دوم درباره کرونا دست به اقدامات مفید بزند.

برخی کارشناسان مسائل امریکا معتقدند اقدام ترامپ در ایجاد شبهه در نتایج انتخابات یعنی امادگی برای پذیرش باخت . وی در هفته های گذشته انتظار باخت را داشته بنابراین با در نظر گرفتن باخت خود در برابر بایدن موضوع تقلب را پیش می کشد تا خیابانها را ملتهب کند.

کارشناسان معتقدند بیشتر نظر سنجی ها بیانگر پیشرو بودن بایدن است .وی در ایالت های قطعی و ایالت های در نوسان مانند پنسیلوانیا و ویسکانسین و میشیگان که در انتخابات گذشته میان ترامپ و کلینتون، قطعی بود،پیشروست. ترامپ ایجاد تردید می کند زیرا نمی خواهد به سادگی به باخت خود در برابر جو بایدن رقیبش اعتراف کند.

کارشناسان درباره احتمال ایجاد خشونت معقتدند این احتمال وجود دارد زیرا مساله شبه نظامیان سفید پوست خطری واقعی است و حتی وزارت امنیت داخلی امریکا گزارشی از دو هفته پیش صادر کرده و گفته این تهدیدی واقعی و بی سابقه در امریکاست .

آنها افزودند حادثه مینه سوتا و کشته شدن جرج فلوید در مناطق زیادی منتشر می شود نکته بسیار مهم به گفته اف بی ای افزایش 80 درصدی فروش سلاح در امریکا بوده است

کارشناسان مسائل آمریکا و دنبال کنندگان تحولات معتقدند آمریکا افزون بر ویروس کرونا به دلیل پخش شدن سلاح، نژادپرستی و افزایش خشم سیاه پوستان و اقلیت و افزایش شبه نظامیان سفید پوست، با خطرناکترین دوره از زمان جنگ داخلی امریکا روبروست.

پربیننده ترین خبرها