چرا ترامپ پیوسته ادعای تقلب در انتخابات می کند؟

چرا ترامپ پیوسته ادعای تقلب در انتخابات می کند؟
جمعه 16 آبان 1399 - 13:17

با کاهش فرصت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020، ستاد انتخاباتی و افراد وی شروع به طرح ادعای تقلب و شکایت های حقوقی کرده اند. یکی از این شکایت ها به ایالت نوادا مربوط می شود. روز چهارشنبه تیم انتخاباتی ترامپ با طرح ادعای تقلب در میشیگان و پنسیلوانیا و جرجیا، به دادگاه عالی آمریکا شکایت کرد.

العالم - در گوشی

کارشناسان حقوقی می گویند این شکایت، روند شمارش آرا را کند می کند و کار رسانه های اصلی را در اعلام پیروزی بایدن به تعویق می اندازد و این موضوع می تواند تبعات سیاسی وخیمی برای ترامپ داشته باشد.

ظاهرا این ترفند حقوقی در اصل ابزار تیم انتخاباتی ترامپ برای به دست اوردن زمان است به این امید که شاید اتفاق مهم و تعیین کننده نتیجه را تغییر دهد. اما تا این لحظه هیچ مدرکی که گویای تقلب در شمارش آرا باشد، دیده نمی شود.

این در حالی است که "بیل استپین" مدیر کمپین انتخابات ترامپ با صدور بیانیه ای روز چهارشنبه گذشته از طرح شکایت حقوقی برای تضمین شمارش قانونی آرا خبر داد. اما "باب پاور"، از تیم حقوقی بایدن با رد این ادعاها گفت که هدف تیم ترامپ، متوقف کردن شمارش آراست و این اتفاق نخواهد افتاد.

در نهایت به گفته کارشناسان برای اینکه شکایات قضایی تأثیری داشته باشند باید رقابت بر سر کسب نتیجه انتخابات در یک یا دو ایالت متوقف شود که تفاوت میزان آرا در این میان، چند هزار رأی است. در میشیگان و پنسیلوانیا ترامپ از دادگاه خواسته است شمارش آرا به طور موقت متوقف شود زیرا نمایندگان وی از دسترسی به فرایند شمارش آرا منع شده اند.

کمپین ترامپ در جرجیا هم از دادگاه خواستار توقف شمارش در این ایالت شده و اعلام کرده که آرای پستی نباید در نظر گرفته شود.اما به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس دادگاه این درخواست را رد کرده است.

در دادگاه عالی هم کمپین ترامپ خواستار ابطال آرای پستی در ایالت پنسیلوانیا شده است.

ال ادوارد فولی، کارشناس حقوقی انتخابات در دانشکده حقوق دانشگاه موریتز می گوید طرح این شکایت ها فقط می تواند بر شمار بسیار کمی از آرا و تخلفات تأثیرگذار باشد.

جاسلین بنسون، وزیر خارجه میشیگان هم در گفتگو با شبکه "ام ان بی سی" گفت که هدف شکایت های ترامپ، از بین بردن سیستمی است که در آستانه شکست دادن وی است. وی افزود: این شکایت ها اقدام بی ثمری هستند و در واقع نمونه ای از ترویج اطلاعات گمراه کننده برای فریب مردم و ایجاد تردید در میان آنها درباره سلامت انتخابات است.

کارشناسان به خبرگزاری رویترز گفتند که طرح شکایت های حقوقی و ادعای تقلب، در واقع صرفا تلاشی هستند برای کاهش شدت شوک ناشی از شکست و ترامپ می کوشد برای فرار از این شوک، سلامت انتخابات را زیر سئوال ببرد.

بر اساس شاخص های اولیه ای که تا این لحظه رسانه ها و مراکز تحقیقات و نظارت معتبر آمریکا به دست داده اند، جو بایدن، نامزد دموکرات ها، 264 رأی و دونالد ترامپ، 214 رأی از مجموع آرای الکترال را به دست آورده اند.

هر یک از این دو برای پیروزی به 270 رأی نیاز دارند به عبارت دیگر بایدن 6 رأی دیگر نیاز دارد که می تواند با پیروز شدن در انتخابات یک ایالت از مجموع 5 ایالت باقی مانده آن را به دست آورد. در حالی که ترامپ به 56 امتیاز نیاز دارد و برای کسب این امتیاز باید در هر 4 ایالت بزرگ باقی مانده پیروز شود.

ترامپ در 4 ایالت از 5 ایالت از بایدن پیش است. بایدن در ایالت نوادا از ترامپ جلو افتاده است و آرای این ایالت برای پیروزی قطعی او کافی است.

پربیننده ترین خبرها