بایدن، بد برای نتایناهو و خوب برای "اسرائیل"

بایدن، بد برای نتایناهو و خوب برای
شنبه 17 آبان 1399 - 11:03

در سال 1996 نتانیاهو از طریق جنبش مذهبی یهود "حاباد" با شعار "نتانیاهو برای یهود خوب است" کارزار انتخاباتی خود را در مقابل شیمون پرز آغاز کرد. معنی دیگر این شعار این بود که پرز برای عرب ها خوب است و معیار خوب و بد برای یهودیان همان است که به صراحت در سیاست های منطقه ای بین المللی و داخلی رژیم صهیونیستی در انتخابات مطرح می شوند.

العالم - فلسطین اشغالی

همه صهیونیست ها اعم از راست و چپ بر این عقیده اند که دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم برای نتانیاهو خوب بود و هم برای این رژیم اشغالگر. اما به نظر می رسد که با پیروزی جو بایدن دموکرات این معادله یعنی "هر چه که برای نتانیاهو خوب است برای رژیم صهیونیستی هم خوب است " به پایان برسد. به این ترتیب انتخاب جو بایدن شاید برای نتانیاهو بد باشد اما برای رژیم صهیونیستی بد نخواهد بود.

در همین راستا بد نیست به اظهارات "زوهر والتی"، رئیس بخش سیاست و امنیت وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی اشاره کنیم که به رسانه ها گفته است روابط استراتژیک و دوستانه امنیتی "اسرائیل" و آمریکا ربطی به اینکه چه کسی در کاخ سفید حکومت می کند ندارد. مهم این است که آمریکا همچنان به تأمین امنیت "اسرائیل" و برتری نظامی آن در منطقه پایبند باشد.

با این حال با تأملی در دیدگاه های مختلف در رژیم اشغالگر درباره موضوع انتخابات آمریکا متوجه دو موضوع اصلی می شویم که مواضع آمریکا در قبال آنها ممکن است تغییر کند. موضوع اول مذاکره با ایران است؛ این رژیم انتظار دارد زرادخانه موشکی این کشور هم به موضوع مذاکره اضافه شود. موضوع دوم فلسطین است که دولت جدید می کوشد طرح خاص خود را دنبال کرده و راه حل دو دولت را احیا کند. بدون اینکه بخواهد سفارت آمریکا را از قدس منتقل کند مخصوصا که شخص بایدن در سال 1995 به انتقال سفارت آمریکا به قدس رأی مثبت داده بود.

بسیاری از روزنامه نگاران این رژیم و سران شهرک نشینان معتقدند که نتانیاهو حتما راهی برای همکاری با دولت جدید امریکا پیدا خواهد کرد. اما این الزاما به این معنا نیست که این نوع رابطه و همکاری مورد تأیید همه گروه های صهیونیست باشد. این رابطه همکاری در حد رابطه این رژیم با ترامپ نخواهد بود اما به کشمکش و تنش هم نخواهد انجامید. بایدن برخلاف باراک اوباما و بیل کلینتون روابط دوستانه ای با نتانیاهو دارد کما اینکه جز دموکرات های محافظه کار است که به اصل جایگاه "اسرائیل" فراتر از اختلافات و کشمکش های داخل حزبی آمریکا پایبند است.

به رغم تصورات موجودات مبنی بر اینکه بایدن راه حل دو دولت را دوباره احیا می کند، این رژیم امیدوار است که دولت جدید دیگر ضرورتی برای بازگرداندن فلسطین به رأس اولویت های خود نمی بیند بلکه مسأله فلسطین برای همیشه از دستور کار خارج شده و مسائل مهمتر دیگری مثل شیوع کورونا و بحران اقتصادی و گسست در جامعه آمریکا و روابط خارجی این کشو ربه خصوص در تقابل با چین و روسیه در اولویت قرار خواهند گرفت.

با همه این اوصاف همانطور که "سیما کدمون"، تحلیل گر یدیعوت آحرونوت گفته است اوضاع آینده به طور حتم بر نتانیاهو تأثیر منفی می گذارد و دیگر از هدایای گرانبهایی که دونالد ترامپ تقدیم وی کرد شامل به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم و حاکمیت این رژیم بر جولان و انتقال سفارت آمریکا به قدس و غیره خبری نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها