اهداف شوم ترامپ از مداخله در جنگ اتیوپی

اهداف شوم ترامپ از مداخله در جنگ اتیوپی
يکشنبه 25 آبان 1399 - 17:45

صدای طبل جنگ در اتیوپی و کشورهای همجوار آن به گوش می رسد، به ویژه پس از آنکه دیبریستون گیبریمکائیل رئیس منطقه تیگرای اتیوپی مسئولیت گلوله باران فرودگاه اسمره را به عهده گرفت.

العالم – آفریقا

این تنش در منطقه پس از حمله نیروهای آبی احمد نخست وزیر اتیوپی به منطقه تیگرای در شمال این کشور و پیش بینی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره امکان انفجار سد النهضه اتیوپی توسط مصر آغاز شد.

همزمان، سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و سازمانهای مدافع حقوق بشر نسبت به امکان گسترش جنگ به مناطق مختلف اتیوپی، ایجاد بی ثباتی در شاخ آفریقا و بدتر شدن اوضاع انسانی در این منطقه هشدار دادند

کارشناسان نگرانند که جنگ در اتیوپی به طور غیرمستقیم به کشورهایی مانند مصر و سودان سرایت کند که به خاطر اقدام اتیوپی در زمینه احداث سد النهضه بر رود نیل با آدیس آبابا درگیرند.

این در حالی است که سودان با اعزام نیروهای کمکی به یکی از ایالتهای خود به نام کسلا که در مجاورت تیگرای اتیوپی قرار دارد، مرزهای خود را در این منطقه بست تا مانع ورود جنگجویان اتیوپیایی به سودان شود.

انور ابراهیم تحلیلگر اتیوپیایی در این زمینه گفت که چنین جنگی به ضرر تمام کشورهای منطقه مانند سودان است و حتی بستن مرزهایش برای جلوگیری از پیامدهای منفی چنین جنگی بی فایده است.

وی افزود که حتی اریتره نیز از این جنگ ضرر خواهد کرد به همین دلیل کشورهای منطقه و جهان به ویژه اعضای سازمان ایگاد (اتیوپی، کنیا، اوگاندا، سومالی، جیبوتی، اریتره، سودان، سودان جنوبی) باید برای جلوگیری از گسترش چنین جنگی بکوشند.

قبل از به قدرت رسیدن آبی احمد در اتیوپی در سال 2019، جبهه خلق برای آزادی تیگرای بر این منطقه تسلط کامل داشت، اما آبی احمد که از قبیله اورومو است، اصرار کرد که این منطقه تحت سلطه دولت مرکزی باشد که جبهه خلق برای آزادی تیگرای آن را نپذیرفت و به همین دلیل آبی، دستور حمله به این منطقه را صادر کرد و به این شکل جنگ طایفه ای نژادی در اتیوپی آغاز شد.

اما آنچه اوضاع را بدتر کرد، گفت وگوی تلفنی ترامپ با عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان در روز 27 اکتبر 2020 بود که در آن گفت: اوضاع بسیار خطرناک است به این دلیل که امکان دارد مصر، سد را منفجر کند، پس باید کاری انجام شود.

عده ای از کارشناسان معتقدند که این سخن به مثابه چراغ سبزی از سوی ترامپ به مصر برای مداخله نظامی جهت حل بحران سد النهضه میان مصر و سودان از یک سو و اتیوپی از سوی دیگر بود.

اما شماری از کارشناسان نیز معتقدند که سخن ترامپ تلاشی از سوی وی برای وارد کردن مصر به جنگ بوده تا ارتش مصر که یکی از قدرتمندترین ارتشهای عربی است، تضعیف شود به ویژه که مصر اصلا از توانمندی نظامی برای انهدام سد برخوردار نیست.

پربیننده ترین خبرها