آلمان بر تداوم تحریم تسلیحاتی عربستان تاکید کرد/ دست خالی الجبیر از سفر به برلین

آلمان بر تداوم تحریم تسلیحاتی عربستان تاکید کرد/ دست خالی الجبیر از سفر به برلین
يکشنبه 25 آبان 1399 - 20:44

معاون فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال دموکرات آلمان گفت: در صورتی که عربستان به رویکرد کنونی خود در قبال یمن ادامه‌دهد، تحریم تسلیحاتی این کشور همچنان به قوت خود باقی‌خواهدماند.

العالم ـ اروپا

در حالی که «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان طی روزهای گذشته با سفر به برلین برای لغو تحریم تسلیحاتی ریاض از سوی آلمان، با مقام های این کشور دیدار و گفت و گو کرد، اما نمایندگان پارلمان آلمان (بوندستاگ) می گویند قصد ندارند رای به لغو این تحریم بدهند.

خبرگزاری د.پ.آ. روز یکشنبه گزارش داد که مذاکرات در بین احزاب دولت ائتلافی آلمان برای تمدید ممنوعیت صادرات اسلحه به عربستان اکنون در جریان است و این در حالی است که حزب سوسیال دموکرات (SPD) به هیچ وجه لغو آن را در دستور کار ندارد.

«گابریلا هاینریش» معاون رئیس فراکسیون پارلمانی این حزب در بوندستاگ به خبرگزاری د.پ.آ. گفت: «بدون یک چرخش اساسی در رویکرد عربستان در قبال جنگ یمن صادرات اسلحه ای وجود نخواهد داشت و تحریم باید ادامه داشته باشد.»

به گفته وی، برای گروه پارلمانی SPD روشن است که توقف صادرات حداقل تا پایان دوره قانونگذاری کنونی باید تمدید شود. «ما به یک بازنگری سیاسی در زمینه صادرات اسلحه آلمان نیاز داریم، زیرا سلاح یک کالای اقتصادی عادی نیست.»

بر این اساس اسلحه سازان آلمانی پیش از توقف صادرات به عربستان تجارت خوبی داشتند. در سال ۲۰۱۷، عربستان با حجم واردات ۲۵۴ میلیون یورویی همچنان ششمین کشور مهم دریافت کننده تسلیحات آلمان بود. با وجود تحریم، باز هم می توان اجزای محصولات مشترک را از طریق سایر کشورها به عربستان صادر کرد. به عنوان مثال در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ، دولت فدرال اجازه تحویل هواپیماهای جنگنده یوروفایتر و تورنادو را که مقصد آنها عربستان سعودی بود، داده است.

اکنون پس از دو سال تحریم تسلیحاتی علیه عربستان سعودی، مقام های ریاض مدعی اند که علاقه خود به تسلیحات ساخت آلمان را از دست داده اند.

الجبیر در گفت وگو با خبرگزاری د.پ.آ. آلمان، ممنوعیت صادرات اعمال شده توسط دولت فدرال را نادرست و غیر منطقی خواند و مدعی شد کشورش برای رفع نیازهای نظامی خود به سلاح های آلمانی احتیاجی ندارد.

به گزارش ایرنا، عربستان که همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی تجاوز به کشور یمن را آغاز کرد و تصور می‌کرد در همان روزهای ابتدایی بتواند دروازه‌های صنعا را فتح کند، اکنون با قدرتمند شدن نیروهای «جنبش انصارالله» هر روز به باتلاق این جنگ بیشتر فرو می‌رود و در اندیشه تامین سلاح‌های پیشرفته است.

آنچه از سخنان اخیر این مقام سعودی نتیجه‌گیری می‌شود این است که وی نتوانسته دولت آلمان را برای کمک تسلیحاتی به عربستان راضی کند و این موضوع خشم و عصبانیت ریاض را برانگیخته است.

پربیننده ترین خبرها