عطوان پاسخ می دهد/

آخرین تقلاهای ترامپ در خاورمیانه؛ هدف چیست؟

آخرین تقلاهای ترامپ در خاورمیانه؛ هدف چیست؟
سه شنبه 27 آبان 1399 - 10:59

ادعای اخیر ترامپ مبنی بر ترور شخصی به نام عبد الله احمد عبد الله، به عنوان مرد شماره 2 القاعده، توسط عوامل موساد رژیم صهیونیستی در ایران آنهم در این روزهای حساس برای او، بی دلیل نیست.

العالم - آمریکا

طرح چنین ادعایی در این مقطع زمانی که ترامپ و دولت واپسین روزهای خود را پشت سر می گذرانند، بدون تردید هدف خاصی را دنبال می کند و شاید ترفندی جهت زمینه سازی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 است.

دولت ترامپ از طرح این ادعا سه هدف را دنبال می کند؛ این در حالی است که ایران این ادعا را تکذیب کرده است؛ رژیم صهیونیستی هم سکوت کرده است و القاعده هم هیچ بیانیه ای در خصوص رد یا تأیید این ادعا صادر نکرده است.

به هر حال این سه هدف عبارتند است:

  1. متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم به خصوص القاعده برای توجیه هر گونه حمله احتمالی رژیم صهیونیستی یا آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران در روزهای باقیمانده از دولت ترامپ. حال آنکه این اولین باری است که می شنویم دومین عنصر قدرتمند القاعده در ایران به سر می برد و ایمن ظواهری، رئیس سازمان القاعده هم تا کنون تأیید نکرده است که معاونی به این نام داشته است.
  2. بزرگنمایی چنین عملیاتی برای اینکه وانمود کند موساد از قدرت و مهارت زیادی در شناسایی و نفوذ و اجرای عملیات دارد.
  3. کریستوفر میلر، وزیر دفاع جدید آمریکا که دستور دارد هر چه سریعتر نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه به خصوص عراق و سوریه خارج کند برای اینکار به بهانه ای نیاز دارد. وی با استناد به این عملیات ترور، سعی می کند چنین وانمود کند که خطر القاعده به کلی برطرف شده و وقت آن رسیده است که نظامیان آمریکایی به خانه برگردند.

هنوز معلوم نیست که ترامپ در دو ماه باقیمانده از فرصت زمامداری اش دقیقا چه در سر دارد و همین امر باعث نگرانی و دغدغه ناظران شده است؛ آنها بر این عقیده اند که هیچ بعید نیست که وی همراه با رژیم صهیونیستی در واپسین روزهای خود دست به اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران بزنند. یا اینکه سعی کنند تلاش های نافرجام و شکست خورده قبلی خود را در ترور شخصیت بزرگی در محور مقاومت یعنی سید حسن نصرالله تکرار کنند.

کارشناسان امنیتی و تحلیلگران مسائل سیاسی غرب به اتفاق معتقدند که ترامپ به سادگی از کاخ سفید خارج نخواهد شد. یکی از این کارشناسان جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکاست که پس از برکناری از سمت، به دشمن سرسخت ترامپ تبدیل شده است.

از سوی دیگر خروج نظامیان آمریکایی از منطقه– که به گفته منابع آگاه از شمال شرق سوریه شروع شده است – به هر نیتی که انجام شود، به معنای اعتراف آمریکا به شکست در عراق و افغانستان و سوریه و کنار گذاشتن سیاست مداخله های نظامی ست که تا کنون بیش از 6 تریلیون دلار هزینه برای این کشور داشته است. از سوی دیگر اقدام به معنای خالی کردن پشت متحدان آمریکا را در منطقه همچون رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و نیز کردهای شمال سوریه است که با دست اندازی بر چاه های نفت این منطقه تمام تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا گذاشته بودند.

بدیی است که پس از خروج اشغالگران آمریکا، خاورمیانه امن تر و باثبات تر خواهد شد. زیرا به دست صاحبان اصلی خود برمی گردد. اشغالگران آمریکایی همواره ثبات منطقه را بر هم زده و ثروت های آن را به یغما برده و هرج و تروریسم را به منطقه آورده اند نه دموکراسی و توسعه و امنیت و حقوق بشر.

هر نوع حماقتی از سوی ترامپ در منطقه، پاسخی قوی و دردناک خواهد داشت چه با مشارکت رژیم صهیونیستی باشد و چه بدون آن.

  • عبد الباری عطوان

پربیننده ترین خبرها