سنای فرانسه خواستار به رسمیت شناختن جمهوری قره‌باغ شد/ وزارت خارجه فرانسه: رسمیت به استقلال قره‌باغ به نفع هیچ‌کس نیست

سنای فرانسه خواستار به رسمیت شناختن جمهوری قره‌باغ شد/ وزارت خارجه فرانسه: رسمیت به استقلال قره‌باغ به نفع هیچ‌کس نیست
چهارشنبه 5 آذر 1399 - 23:09

مجلس سنای فرانسه روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه‌ای از دولت این کشور خواست منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» را به عنوان یک جمهوری مستقل به رسمیت بشناسد.

العالم - اروپا

مجلس سنای فرانسه امروز چهارشنبه با تصویب قطعنامه‌ای از دولت این کشور خواست منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان یک جمهوری مستقل به رسمیت بشناسد.

تصویب این قطعنامه نمادین به معنی آن نیست که دولت فرانسه منطقه «قره‌باغ کوهستانی» را به عنوان یک جمهوری مستقل به رسمیت خواهد شناخت، اما این اقدام، در حکم پیامی برای حمایت از جامعه ارمنی‌ها در فرانسه است.

هیچ کشوری این منطقه را که از چند دهه قبل میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان مورد مناقشه بوده به عنوان جمهوری مستقل به رسمیت نشناخته است.

«جین-باپتیست لیموین»، وزیر کشور فرانسه در بیانیه‌ای از تصویب این قطعنامه انتقاد کرد و گفت که این اقدام نه به نفع ارمنستان است و نه مردم قره‌باغ.

به رسمیت شناختن استقلال قره‌باغ به نفع هیچ‌کس نیست

از سودی دیگر وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به تصویب این قانون تأکید کرد که هیچ‌کس از به رسمیت شناخته شدن یکجانبه استقلال قره‌باغ نفعی نمی‌برد.

وزارت امور خارجه فرانسه در این خصوص تصریح کرد: «اینکه فرانسه به‌صورت یکجانبه استقلال منطقه ناگورنو-قره‌باغ را به رسمیت بشناسد، به نفع هیچ‌کس نیست؛‌نه به نفع ارمنستان، نه به نفع مردم قره‌باغ، نه به نفع فرانسه و دیگر سران گروه مینسک و نه به نفع اروپا. حل‌وفصل مناقشه قره‌باغ از مسیر اقدامات یکجانبه نمی‌گذرد، بلکه به گفتگو میان دو طرف مناقشه بستگی دارد. امروز دو طرف [ارمنستان و جمهوری آذربایجان] بیش از هر زمان دیگری به حمایت سران گروه میسنک احتیاج دارند.»

قره‌باغ کوهستانی در داخل آذربایجان واقع شده و از لحاظ حقوق بین‌الملل بخشی از خاک جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود، اما ارمنستان در جریان جنگی که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری آغاز شد، این منطقه را به اشغال خود درآورد. این منطقه از سال ۱۹۹۴ میان جمهوری‌‌‌های آذربایجان و ارمنستان محل مناقشه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها