فرانسه به بهانه مقابله با «اسلام‌گرایان افراطی» مساجد را تعطیل می‌کند

فرانسه به بهانه مقابله با «اسلام‌گرایان افراطی» مساجد را تعطیل می‌کند
پنج‌شنبه 13 آذر 1399 - 14:06

دولت فرانسه در راستای مواضع اسلام‌ستیزانه خود در صدد است به بهانه آنچه مقابله با تجزیه‌طلبی اسلام گرایانه خوانده، اقداماتی را علیه مساجد این کشور اروپایی صورت داده و برخی را تعطیل کند.

العالم -اروپا

دولت فرانسه قصد دارد به بهانه مقابله با آنچه «اسلام‌گرایان افراطی» می‌خواند، اقداماتی علیه مساجد این کشور در پیش بگیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، «ژرارد درمنین» وزیر کشور فرانسه روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که در صدد است تعدادی از مساجد این کشور اروپایی را در راستای «اقدام گسترده و قاطعانه» علیه تجزیه‌طلبی اسلام گرایانه تعطیل کند.

وزیر کشور فرانسه در همین راستا تصریح کرد که پاریس قصد دارد طی چند روز آینده ۷۶ مسجد را در راستای عملیات «گسترده و بی‌سابقه علیه تجزیه‌طلبی» مورد بازرسی و تفتیش قرار دهد.

بنا بر گفته دارمنین، سرویس‌های امنیتی فرانسه ۷۶ عبادتگاه مسلمانان که ۱۶ مورد در پاریس و ۶۰ مورد در دیگر نقاط این کشور اروپایی است، تحت نظارت قرار داده و احتمالاً برخی از این مساجد را تعطیل کند.

بنا بر گفته روزنامه فیگارو، دارمنین حکمی را در خصوص بازرسی و تفتیش مساجد به فرمانداران این کشور ارسال کرده است و ۱۸ مسجد، به دستور دارمنین هدف «اقدامات فوری» قرار خواهند گرفت.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه پس از آنکه به دلیل مواضع اسلام‌ستیزانه خود بسیار تحت فشار قرار گرفت، در مناسبات مختلفی مدعی شد که به هیچ عنوان با مسلمانان و دین اسلام مشکلی ندارد و تنها در صدد مقابله با «اسلام گرایی افراطی» است.

دارمنین در تاریخ سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) اعلام کرد که در سه سال گذشته و از زمانیکه ماکرون بعنوان رئیس‌جمهور فرانسه آغاز به کار کرده است، ۴۳ مسجد تعطیل شده است.

چندی پیش به دنبال اقدام تکراری نشریه «شارلی ابدو» فرانسه، خشم جامعه مسلمانان برانگیخته شد اما ماکرون به جای عذرخواهی از مسلمانان در پی افزایش احساسات ضد فرانسوی در میان کشورهای اسلامی، در توئیتر به دو زبان عربی و انگلیسی و در حمایت از این اقدام موهن به بهانه آزادی بیان گفته بود که هیچ چیزی سبب عقب‌نشینی فرانسه نخواهد شد.

پس از شدت گرفتن انتقادات و برپایی تظاهرات در کشورهای اسلامی علیه رئیس‌جمهور فرانسه، ماکرون در گفت‌و‌گو با شبکه «الجزیره» ضمن عقب‌نشینی از موضع پیشین خود، گفت: «به نظر من منشأ عکس‌العمل‌ها (به این موضوع) دروغ، تحریف سخنانم و این برداشت مردم بود که من این کاریکاتورها را تأیید می‌کنم».

پس از آن نیز اخیراً «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه‌ای سعودی «الشرق الاوسط» گفت که پاریس با اسلام و مسلمانان مشکلی ندارد اما چیزی که با آن مخالف است تلاش برخی کشورها برای کنترل مسلمانان در فرانسه است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها