دودستگی عمیق در دولت انتقالی سودان

دودستگی عمیق در دولت انتقالی سودان
شنبه 15 آذر 1399 - 20:16

به دنبال اعلام عبدالفتاح برهان رییس شورای حاکمیت انتقالی سودان مبنی بر تشکیل شورای شرکای دوره انتقال قدرت، بر شدت دودستگی در دولت انتقالی سودان افزوده شد.

العالم ـ آفریقا

عایشه سعید عضو شورای حاکمیت انتقالی سودان با صدور بیانیه ای مخالفت قاطع خود با تشکیل شورای شرکای انتقالی را اعلام کرد و گفت: این امر کودتایی آشکار علیه اصول و ارزش های انقلاب دسامبر است. این شورا صلاحیت و نیز ضرورت تشکیل مجلس قانون گذاری را از میان برمی دارد. لایحه پیشنهادی، صلاحیت ها و اختیارات حاکمیتی و اجرایی بسیاری به این شورا می دهد.

علاوه بر عایشه سعید، نخست وزیر سودان نیز به نظر آمد که با این فرمان عبدالفتاح برهان مخالف است. یک منبع در شورای وزیران گفت: حمدوک از مشارکت در این شورا امتناع کرد و به نحوه تشکیل آن اعتراض داشت و نگران بود که مبادا صلاحیتهای خود را از دست بدهد.

فیصل محمد صالح سخنگوی رسمی شورای وزیران در بیانیه خواستار بازنگری در تصمیم تشکیل شورای شرکای دوره انتقالی و تعدیل اختیارات و صلاحیت های آن طبق قانون اساسی شد و گفت: در رایزنی های سابق قرار بر این بود که نقش این شورا به حل اختلافات محدود گردد.

کمیته های مقاومت سودان در برخی مناطق سودان بیانیه ای در مخالفت با تصمیم برهان برای تشکیل شورا و نظامی کردن دولت صادر کردند و تهدید کردند که از تاریخ 18 ماه جاری که برابر با انقلاب سودان، دست به اقدام انقلابی خواهند زد. آنها بر اهمیت تشکیل مجلس قانون گذاری تاکید کردند.

با وجود اعتراضات و محکومیت های متعدد، اما نظامیان و نیز اقشار و گروه های موافق تصمیم عبدالفتاح برهان، سکوت اختیار کردند و تا این لحظه هیچ بیانیه و یا اظهاراتی در واکنش به این انتقادات مطرح نکردند.

عبدالفتاح برهان روز پنجشنبه گذشته دستور تشکیل شورای دوره انتقالی به ریاست خودش و عضویت 27 نفر دیگر را صادر کرد. اعضای شورا از نظامیان و ائتلاف آزادی و تغییر و برخی جنبش های مسلح است. این شورا صلاحیت هدایت دوره انتقالی در راستای خدمت به منافع عالی سودان و حل اختلافات میان طرفهای مختلف و فراهم کردن زمینه به ثمر رساندن دوره انتقالی و انجام وظایف خود طبق منشور قانون اساسی و توافق صلح جوبا و... را به عهده دارد.

پربیننده ترین خبرها